Recensie De laatste koning van Steve Berry

Voor uitgeverij De Fontein mocht ik het nieuwste boek van Steve Berry lezen: De laatste koning. Het is het zeventiende deel in de serie over Cotton Malone. Een bijzonder boek dat handelt over een stukje historie van Beieren, maar waarin je ook meer te weten komt over de wereldverhoudingen. Dat Steve Berry daarbij op iedere bladzijde de spanning erin weet te houden, is ronduit knap te noemen. Lees hieronder mijn recensie van De laatste koning van Steve Berry.

Alle boeken van Steve Berry

We hebben al eerder aandacht besteed aan Steve Berry, omdat zijn boeken altijd weer boeien. Wil je een lijstje met alle boeken van deze auteur zien, dan kun je dat hier vinden: Steve Berry, beste boek & nieuwste boek

Wie is Steve Berry?

Steve Berry is een Amerikaanse auteur die vaak wordt vergeleken met Dan Brown. De opzet van zijn boeken is ook wel een beetje vergelijkbaar, bovendien zit er ook veel spanning in zijn boeken, hoewel het vaak iets gewoner en minder heftig verloopt dan in de boeken van Brown. Steve Berry werd geboren op 2 september 1955 in Atlanta en heeft vele jaren als advocaat gewerkt. Inmiddels heeft hij al talloze boeken op zijn naam staan en het ziet ernaar uit dat zijn serie over Cotton Malone nog lang niet ten einde komt. Op Steve Berry’s eigen website kun je nog meer over hem lezen.

Waar gaat het boek over?

de-laatste-koning-steve-berry

De laatste koning, Steve Berry

Dit boek gaat over de laatste koning van Beieren: Ludwig II of Lodewijk II, zoals wij hem kennen. Zijn dood was nogal mysterieus en omdat ik daar wel meer over wilde weten, trok dit boek me ook zo aan. Laat het maar aan Steve Berry over om feiten met fictie zo te verweven dat je veel te weten komt over dit stukje Duitse geschiedenis zonder dat het ook maar een moment gaat vervelen. Waar bevindt zich het onbekende laatste koninkrijk van deze mysterieuze koning? De zoektocht van Cotton Malone en de andere speciaal agenten is door het hele boek heen een bron van spanning. Waarom zijn zowel China en de VS als Duitsland bij deze kwestie betrokken?

Bekijk ook:  Alle boeken van Suzanne Vermeer

Het boek heeft een heldere opzet, er zijn vele personages, maar wanneer je het snel uitleest (en geloof me, dat wil je!), is het steeds heel duidelijk over wie het gaat.

Wat mag je verwachten van De laatste koning?

De laatste koning is een thriller, maar valt ook onder het vrij nieuwe genre factfiction. Het is gebaseerd op feiten, maar de auteur heeft er wel een heel eigen draai aan gegeven om uiteindelijk met een oplossing voor een eeuwenoud raadsel te komen. Lodewijk II van Beieren stond bekend als een mysterieuze koning en er zijn nog veel raadsels rondom zijn leven en dood onopgelost. Zijn dood was zeer mysterieus en hoewel de auteur met een vrij sluitende conclusie komt, heeft de familie Wittelsbach zelf in 2007 nog informatie vrijgegeven waaruit blijkt dat de koning vermoord zou zijn. Hoe het ook zij, het boek zit bijzonder knap in elkaar en het verhaal waarop de auteur zich gebaseerd heeft, is beslist een intrigerende basis.

Cotton Malone doet het goed als hoofdpersoon, een mooi personage zoals Jack Ryan of Jack Reacher. De boekenserie leent zich er dan ook uitstekend voor om nog verder te worden uitgebreid. Er komen veel meer personages in het boek voor die belangrijk zijn, zoals Luke, een collega van Malone. Ook deze personages worden goed uitgewerkt en komen levensecht over.

Er gebeurt heel erg veel in dit boek, waardoor het verstandig is om het boek niet te lang terzijde te leggen. Je moet dus wel geconcentreerd zijn op het verhaal, maar tegelijkertijd is het ook erg prettig dat de snelheid hoog ligt en de spanning steeds op hoog niveau blijft.

Bekijk ook:  Dinah Jefferies: Dochters van de Dordogne trilogie en meer

Een aantal mooie zinnen uit het boek:

• ‘De emotionele muur die, aan het begin van hun relatie, zo hoog en dik was geweest, was inmiddels niet meer dan flinterdun gaas geworden.’
  • ‘Aan de bewolkte hemel glom de bleke bol van een winterse zon, die dapper probeerde meer licht over de wereld te verspreiden.’

Is deze thriller een aanrader?

Wanneer je houdt van historische intriges en factfiction, dan is dit beslist een boek voor jou. Steve Berry weet altijd gedegen research te doen en dat blijkt ook wel weer uit dit boek. In het nawoord licht hij een tipje van de sluier op wat werkelijkheid is en wat is ontsproten aan zijn fantasie. Een bijzonder goed doordachte thriller die ook nog eens razend spannend is.

Welke auteurs zijn vergelijkbaar met Steve Berry?

Hierboven hebben we het er al kort over gehad dat Steve Berry vaak vergeleken wordt met Dan Brown. Nog meer inspiratie opdoen? Hier vind je 6 auteurs die vergelijkbaar zijn met Steve Berry:

Dit boek ontvingen wij van de uitgever in ruil voor onze eerlijke, onafhankelijke mening.