Terwijl Parijs sliep recensie + 5 tips!

Terwijl Parijs sliep is een indrukwekkende roman die zich afspeelt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In dit artikel vind je een recensie van Terwijl Parijs sliep. Onderaan het artikel hebben we nog een aantal andere boeken zoals Terwijl Parijs sliep verzameld.

Terwijl Parijs sliep samenvatting

Terwijl Parijs sliep vertelt het verhaal over hartverscheurende keuzes die in turbulente tijden gemaakt worden. Het boek begint in het jaar 1953 en we zien hier Jean-Luc die een gelukkig leven heeft met zijn vrouw Charlotte en hun negenjarige zoontje Sam. Plotseling staat er echter een FBI-agent voor de deur die verhaal komt halen bij Jean-Luc. Voor Jean-Luc is dit niet bepaald een verrassing. We blikken terug naar 1944 en zien een Joodse vrouw die op transport wordt gezet. Ze maakt een hartverscheurende keuze en geeft haar baby aan een man die toevallig op dat moment ook op het perron is: Jean-Luc.

terwijl-parijs-sliep-cover

We verklappen alvast dat dit boek van ons een 10/10 krijgt… Lees hieronder waarom in onze recensie van Terwijl Parijs sliep.

Terwijl Parijs sliep recensie

In deze recensie van Terwijl Parijs sliep gaan we verder uiteraard niet op de inhoud van het boek in. Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van de samenvatting, lees het boek dan zeker zelf. Deze debuutroman is beslist een aanrader. Het is een fictief verhaal, maar zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn. Het is gebaseerd op de harde realiteit van de Tweede Wereldoorlog. Dit verhaal gaat over gewone mensen die plotseling sterk en moedig blijken te zijn in situaties die alles van hen vergen. Dat maakt dit boek ook zo indringend. Je leeft mee met alle personages in het boek en je kunt je in elke persoon verplaatsen. Je begrijpt wat hun drijfveer geweest is en leeft intens met hen mee. Is er wel een goede of een slechte keuze? Als we het boek een cijfer moeten geven in deze recensie van Terwijl Parijs sliep, dan krijgt het boek beslist een 10/10. Een parel die je zelden tegenkomt.

Over de schrijfster

Ruth Druart is opgegroeid op het Isle of Wight, een eiland voor de zuidkust van Engeland. Het is een heerlijke omgeving om op te groeien, vlakbij de zee en het strand, maar ook een ideale plaats om lekker te lezen. Ruth studeerde psychologie aan de universiteit van Leicester, omdat de menselijke geest haar altijd geïntrigeerd heeft. Wat drijft mensen ertoe bepaalde beslissingen te nemen? Waarom doen mensen soms de verkeerde dingen, terwijl ze dit wel vanuit een goed hart doen? Dit is iets wat je ook terugvindt in haar roman Terwijl Parijs sliep. Misschien vraag je je af: waarom Parijs? Nadat Ruth eerst een baan vond in Londen, is ze al snel naar Parijs verhuisd. De jaren in deze stad vormden de inspiratie voor haar roman. Overal in Parijs zie je herinneringen aan de oorlog: plaquettes op de muren waar verzetsstrijders waren gedood, monumenten in de stad, gebouwen waarvandaan Joodse families waren gedeporteerd. Dat werd het begin van de roman Terwijl Parijs sliep. Ruth Druart woont nog steeds in Parijs, samen met haar man en drie kinderen.

Bekijk ook:  30 dagen duisternis, een recensie

Nieuwste boek van Ruth Druart

In juli 2022 is er een nieuw boek van Ruth Druart uitgekomen. Wellicht in 2024 weer een nieuw boek? Tot die tijd zullen we het met deze twee titels moeten doen.

afscheid-van-parijs-ruth-druart

Afscheid van Parijs, Ruth Druart

Parijs 1940. Elise is een jonge Franse vrouw in het verzet in de door de nazi’s bezette stad. Sebastian is een jonge Duitse soldaat die werkt als vertaler. Ze ontmoeten elkaar, worden verliefd en genieten van het onvoorziene geluk dat ze in elkaar hebben gevonden. Na de bevrijding wordt het jonge paar echter op tragische wijze van elkaar gescheiden. Het Franse verzet arresteert Sebastian en ziet Elise als verrader, waardoor ze naar Bretagne vlucht voor haar eigen veiligheid.

Bretagne 1960: Elise en haar achttienjarige dochter Josephine wonen samen met Brigitte, een norse en verbitterde Française die Elise na de oorlog in huis nam. Josephine is altijd verteld dat haar vader een Fransman was die stierf toen ze een baby was. Maar dan ontdekt ze dat ze in feite de dochter is van een Duitse soldaat, en dat hij na de oorlog naar Engeland verhuisde. Ze reist daarheen om meer te weten te komen over haar echte vader en komt erachter dat hij nog leeft. Hij heeft een nieuw bestaan opgebouwd met zijn vrouw Margaret, die niets van zijn verleden weet.

Wanneer Josephine hem vertelt dat haar moeder nog leeft, moet Sebastian de moeilijkste beslissing van zijn leven nemen: zijn plicht jegens zijn nieuwe familie nakomen, of terugkeren naar zijn grote liefde?

Boeken zoals Terwijl Parijs sliep

Wil je nog meer boeken zoals Terwijl Parijs sliep lezen? Ook ik ben een fervent lezer en als je een mooi boek van een getalenteerde schrijfster leest, is het soms een teleurstelling als je ziet dat er nog geen andere titels op haar naam staan. Maar er zijn vele boeken die de moeite waard zijn. Hieronder een aantal boeken zoals Terwijl Parijs sliep.

1. Als je het licht niet kunt zien, Anthony Doerr

Dit verhaal gaat over een blind meisje in Saint-Malo ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Marie-Laure woonde in eerste instantie in Parijs met haar vader, waar hij curator was in het natuurhistorisch museum. Een bijzonder kostbare schat uit het museum moet tijdens de oorlog goed bewaard worden. Marie-Laure en haar vader verbergen zich mét de schat in een oud huis in Saint-Malo. Maar wat als Marie-Laure daar geconfronteerd wordt met een nazi?

Bekijk ook:  Alle boeken van Jacobine van den Hoek en een recensie van Madame
als-je-het-licht-niet-kunt-zien-anthony-doerr-netflix

2. Het boek van verloren namen, Kristin Harmel

Wij zijn sowieso fan van Kristin Harmel, maar dit boek is wel een van onze favorieten. Het is een bijzonder indrukwekkend verhaal over Joodse kinderen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Eva Traube Abrams vindt in de bibliotheek waar ze werkt een tijdschrift met een kaft van een boek daarin dat ze maar al te goed kent. Het boek van de verloren namen bevat de namen van kinderen die in de oorlog een nieuwe naam kregen om zo veilig te zijn. Kan ze de kracht vinden om de waarheid te onthullen?

het-boek-van-de-verloren-namen-kristin-harmel

3. De nachtegaal, Kristin Hannah

Dit boek volgt het verhaal van twee zussen in de Tweede Wereldoorlog. Ze zijn altijd close geweest, maar de oorlog lijkt hen uit elkaar te drijven. Ze moeten keuzes maken die mensenlevens kunnen kosten. Wie spaar je en wie verraad je? Een boek dat je nog heel lang bij zal blijven.

Lees hier meer over de andere boeken van Kristin Hannah:

Kristin Hannah boeken op volgorde.

de-nachtegaal-kristin-hannah

4. Het familieportret, Jenna Blum

Het familieportret vertelt het verhaal van Trudy: die vier was op het moment dat de bevrijders kwamen. Haar moeder Anna heeft nooit over de oorlogsjaren willen praten, maar er is een foto die Trudy tot denken zet. Het is een portret van haar, haar moeder én een nazi-officier. Wat is er gebeurd? Het is een bijzonder gepassioneerd verhaal over een liefde die vanaf het begin gedoemd was om te mislukken.

het-familieportret-jenna-blum

5. Haar naam was Sarah, Tatiana de Rosnay

Het boek Haar naam was Sarah was enkele jaren geleden erg populair, maar momenteel hoor je er weinig meer over. Zonde, want het is een fantastisch boek, dat het verhaal vertelt over de ondergesneeuwde gebeurtenissen in Parijs in de Tweede Wereldoorlog. Via Vel d’Hiv werden vele Joden gedeporteerd naar de kampen. Het is beslist een triest verhaal, maar daarom niet minder mooi.

Nieuwsgierig naar de andere boeken van deze schrijfster? Bekijk dan: Alle boeken van Tatiana de Rosnay.

haar-naam-was-sarah

Heb jij Terwijl Parijs sliep al gelezen en vond jij het ook een mooi boek? Heb je nog andere aanraders voor ons? Laat gerust hieronder een reactie achter om dat met ons te delen. Voor meer tips kun je ons volgen op Facebook.