Alle boeken van Jacobine van den Hoek en een recensie van Madame

Was jij ook geïntrigeerd door de titel van het nieuwe boek van Jacobine van den Hoek? Deze historische roman gaat over het leven van Madame Tussaud, een vrouw die veel meer heeft meegemaakt dan je misschien zou denken. Lees snel onze recensie om te zien of dit boek iets voor jou is. Verder vind je hieronder ook alle boeken van Jacobine van den Hoek op volgorde van uitgave. Een schrijfster van Nederlandse bodem die wellicht in de voetsporen van Simone van der Vlugt treedt!

Alle boeken van Jacobine van den Hoek op volgorde

De boeken van Jacobine van den Hoek zijn los te lezen. Hieronder vind je haar romans op volgorde van uitgave.

TitelJaar van uitgaveTe bestellen bij
Zondebok2019Bol
De roos van Napoleon2022Bol
Madame2024Bol

Recensie Madame Jacobine van den Hoek

Twijfel jij nog of het boek Madame van Jacobine van den Hoek iets voor jou is? Lees dan nu onze recensie. Deze is uiteraard zonder spoilers.

Waar gaat het boek over?

madame-jacobine-van-den-hoek

Als Madame Tussaud zou ze uiteindelijk wereldberoemd worden, maar dat lag niet altijd voor de hand…

Marie Tussaud groeit op in een bijzondere tijd, namelijk tijdens de Franse Revolutie. Voor een jonge vrouw is dat sowieso al niet makkelijk, maar als je dan ook nog ambities koestert, zoals Marie, dan valt het al helemaal niet mee. Marie leert het vak van haar oom en al snel heeft ze het maken van wassen beelden onder de knie. Zowel bij de revolutionairen als bij de koninklijke familie hebben ze oog voor haar talent. Marie wil zeker zo goed worden als haar oom, maar dat zou kunnen betekenen dat ze haar geliefde Philidor moet loslaten. Het Parijs in haar tijd is voortdurend in verandering en bovendien gevaarlijk. Gaat ze door op de weg die ze ingeslagen is of durft ze haar vleugels uit te slaan?

Bekijk ook:  10 boeken over de zee

Bekijk hier het inkijkexemplaar op bol.com.

Je leest over verschillende periodes in Madame Tussauds leven. Met name over de tijd waarin ze jong was, rond 1770 tot 1780, met af en toe een vooruitblik naar 1789. Ook over de jaren na de Franse revolutie lees je het een en ander. Verder is het boek opgedeeld in vijf delen, waarbij steeds voor het nieuwe deel een citaat vermeld wordt van bekende personen, met name uit de periode waarin Madame Tussaud leefde.

Wat mag je verwachten van Madame?

Het onderwerp van deze roman is zeker goed gevonden. Madame Tussaud is bij iedereen bekend vanwege het museum in Amsterdam, maar wat weet je eigenlijk over de persoon erachter? Hoewel ik wel in het wassenbeeldenmuseum ben geweest, was veel van haar geschiedenis mij nog onbekend. Wanneer je geïnteresseerd bent in de geschiedenis, dan zul je ook zeker van deze roman genieten, omdat er behalve het leven van Marie Tussaud persoonlijk ook ingegaan wordt op interessante momenten in de wereldgeschiedenis, zoals de Franse revolutie.

In het boek ontmoet Marie Tussaud beroemde personen uit die tijd, van wie de namen een ieder bekend in de oren zullen klinken, zoals Marie-Antoinette en Voltaire. Alleen dit gegeven toont al aan dat ‘madame Tussaud’ een veelbewogen leven heeft geleid, wat de moeite van het beschrijven beslist waard is. Het is ook boeiend om meer te lezen over de techniek achter het maken van wassen beelden.

Het boek leest lekker weg. Her en der had het wat verder ingekleurd mogen worden qua emoties, omdat het nu soms wat vlak blijft. Dat is echter geen reden om dit boek niet ter hand te nemen, want het verhaal van Marie Tussaud is bijzonder boeiend en de tijdsgeest is met een vlotte pen geschetst.

Is deze roman een aanrader?

Hou je van historische romans, dan is Madame echt iets voor jou. Het is interessant om meer over het Parijs uit die tijd te lezen. De omgeving en historie zijn uitstekend weergegeven. Soms wordt er misschien wat veel ingegaan op historische details, maar ik heb het met veel plezier gelezen. Zeker als je in het wassenbeeldenmuseum in Amsterdam bent geweest, is het verhaal van Marie Tussaud erg boeiend. Deze vrouw heeft een bewogen leven gehad en met deze roman krijg je daar een inkijkje in. En ben je nog nooit in het museum Madame Tussaud geweest? Dan wil je er na het lezen van deze roman vast naartoe!

Bekijk ook:  De bijenhouder van Aleppo van Christy Lefteri - recensie & haar andere boeken

Welke auteurs zijn vergelijkbaar met Jacobine van den Hoek?

Persoonlijk moest ik door Madame een beetje denken aan de serie Catherine van Juliette Benzoni. Deze serie is al wat ouder, maar mocht je deze ergens tegen komen, is het zeker een aanrader. Verder zijn de boeken van Jacobine van den Hoek ook vergelijkbaar met de historische romans van Simone van der Vlugt. Het boek Madame hebben wij ook opgenomen in onze lijst met De 25 beste historische romans van 2024.

Zijn de boeken van Jacobine van den Hoek los te lezen?

Ja, de boeken die tot nu toe van deze schrijfster zijn uitgegeven, zijn los te lezen.

Waar gaan de boeken van Jacobine van den Hoek over?

De auteur concentreert zich op historische romans. Haar boeken spelen zich dus altijd af in het verleden en ze heeft een voorkeur voor sterke vrouwen in de hoofdrol. Twee van de drie boeken die tot nu toe van haar zijn gepubliceerd, spelen zich af rond de Franse revolutie.

Dit boek ontvingen wij van de uitgever in ruil voor onze eerlijke, onafhankelijke mening.