Tussen twee vuren – Laura Diane, recensie van een Young Adult roman

Tussen twee vuren is een YA-roman van Laura Diane, een schrijfster van Nederlandse bodem. Inmiddels heeft ze al meerdere boeken op haar naam staan en Tussen twee vuren is haar vierde titel. Hieronder vind je een recensie van dit boek.

Wat is Young Adult eigenlijk?

Wat valt nu eigenlijk onder het genre Young Adult? Er is geen duidelijke definitie, maar in het algemeen zijn het spannende boeken die zijn geschreven voor jongeren vanaf 15 jaar. Op die leeftijd kunnen de jongeren zich nog niet herkennen in de wereld die door de volwassenen wordt beheerst. In boeken voor Young Adults zijn de hoofdpersonen in het algemeen van dezelfde leeftijd als de lezers. De Young Adults worden gevonden in de groep van 15 tot en met 18 jaar. Echter worden de boeken ook voor de New Young Adults geschreven en deze zijn in de leeftijd van 19 tot en met 29. Het verhaal speelt zich vaak af in een dystopische omgeving, een samenleving waarin iemand liever niet zou willen leven. De hoofdpersonen moeten keuzes maken die hun leven voor altijd zullen bepalen of zelfs tussen leven en dood. Een gevoel dat in de leeftijdsgroepen (met enige dramatiek) vaker zal voorkomen.

Wie is Laura Diane?

Laura Diane is geboren in Schiedam (1978). Vanaf haar jeugd schreef ze al gedichten en teksten over haar favoriete boybands. Na het lezen van onder andere de Twilight Saga en The Hunger Games raakte ze gefascineerd door de dystopische wereld van de Young Adult boeken, In 2013 schreef ze haar eerste verhalen in dit genre. In 2019 kwam ze onder contract te staan bij uitgeverij Clavis en verscheen haar debuutroman: Als de nacht eindigt. Tussen twee vuren is haar vierde boek dat uitkwam in oktober 2022. Laura zegt dol te zijn op quotes waarmee ze anderen motiveert om hun dromen te blijven najagen. Ze voelt zichzelf immers het levende bewijs dat dromen uit kunnen komen nu ze een succesvol schrijfster is geworden.

Bekijk ook:  Recensie: De schreeuw van de zeearend, Karin Smirnoff

Waar gaat ‘Tussen twee vuren’ over?

Tussen twee vuren Laura Diane

Het jaar is 2038 en de opwarming van de aarde heeft tot steeds heftiger weersomstandigheden geleid. De orkaan Andrea verwoest een groot deel van Florida. De 18-jarige Ayla wordt met duizenden andere vluchtelingen opgevangen in een van de attractieparken van Walt Disney: Magic Kingdom. Voor een jongere als Ayla is het als een sprookje om hier een tijdje te mogen verblijven. Maar die gedachte duurt maar kort. De Raad van Bestuur maakt duidelijk dat er sprake zal zijn van een voedselschaarste. Maar Ayla ontdekt al snel dat dit is gebaseerd op een leugen. Ze is vastbesloten om de waarheid te ontdekken maar daardoor komt ze in aanraking met de minder sprookjesachtige kant van het park.

De recensie

Over boeken in de Young Adult categorie wordt met enige regelmaat beweerd dat ze te eenvoudig zijn geschreven. De personages zouden niet ver genoeg zijn uitgewerkt en de gekozen oplossingen worden als te doorzichtig beschouwd. Dat is naar mijn persoonlijke ervaring in dit boek niet het geval. De schrijfster lijkt gewoon op haar gevoel af te gaan en kiest niet voor een strakke chronologie. Haar karakters zijn beslist boeiend en dat geldt ook voor de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Gelet op het basisgegeven van de roman is duidelijk dat er een link is met The Hunger Games, maar dat wordt bijzonder fantasierijk opgelost. Is het een boek voor alle leeftijden? Die keuze moet je zelf maken.

Bekijk ook: De boeken van Richelle Mead: wegzwijmelen bij romantische fantasy