Recensie Wacht op mij – Santa Montefiore

Nog minder dan een maand en het is weer Valentijnsdag. Tijd om je te focussen op romantiek in de boeken die je gaat lezen. Deze week hebben we echt een bijzonder boek. De liefhebber heeft het misschien al besteld en wie deze schrijfster nog niet kent, kan het wellicht subtiel als een bijzonder cadeau onder de aandacht brengen bij onbekende minnaars. Op 24 januari verscheen ‘Wacht op mij’ van Santa Montefiore.

Wie is Santa Montefiore?

De Britse schrijfster Santa Montefiore (geboren Palmer) is een van de bekendste schrijfsters op het gebied van de historische, romantische romans. Ze is befaamd om haar mooie taalgebruik en schitterende beschrijvingen, die ook in de Nederlandse vertalingen goed tot uiting komen. Ze schrijft praktisch ieder jaar een nieuw boek en bereikt daarmee vrijwel iedere keer de bestsellerlijsten. Ze heeft Spaans en Italiaans gestudeerd.  Meerdere  jaren in Argentinië gewoond en is getrouwd met de Argentijnse schrijver en historicus Simon Sebag Monterfiore. Haar boeken spelen zich ook ten dele af in Argentinië en Italië maar de band met Groot-Brittannië is altijd aanwezig. Het echtpaar woont inmiddels weer in Groot- Brittannië en is goed bevriend met de nieuwe koning Charles.

Waar gaat ‘Wacht op mij‘ over?

wacht-op-mij-santa-montefiore

Het boek heeft een Nederlands tintje. In 1944 vindt de slag om Arnhem plaats. Het wordt een mislukking voor de geallieerden. Parachutist Rupert Dash komt daarbij om het leven. Zijn jonge vrouw Florence kan het niet geloven of accepteren. Als ze in een oud boek per toeval een verborgen gedicht vindt met de titel ‘Wacht  op mij’ ziet ze dat als een teken van haar man. Een belofte dat hij zal terugkeren.

Bekijk ook:  Recensie Land van echo’s, een opmerkelijk debuut van Mark Stokmans

Max heeft een vreselijke droom die tekens terugkeert. Hij landt met een parachute op het slagveld. Overal klinkt geweervuur en de droom eindigt telkens met zijn dood. Uiteindelijk gaat hij op zoek naar de achtergrond van die nachtmerrie omdat hij die eindelijk achter zich wil laten. De spirituele reis die dan volgt duurt meerdere jaren en eindigt bij een man genaamd Rupert Dash. Florence ontvangt 51 jaar na de dood van haar man een brief van Max. Deze woont aan de andere kant van de wereld en zegt zich een leven te herinneren dat aan een ander toebehoort, dat van haar man Rupert op wie Florence nu meer dan een halve eeuw wacht.

Recensies Wacht op mij

‘Laat je gaan, geef je over.’ – NRC Handelsblad

‘Montefiore doet je vergeten waar en met wie je bent.’ – Libelle

‘Dit boek raakt je gegarandeerd recht in je hart. Ontroerend!’ – De Telegraaf

Wat moet je als lezer nog toevoegen aan dergelijke reacties? Santa Montefiore heeft weer een topper geschreven. Het zal haar vaste schare lezers goed doen dat na een aantal minder bejubelde boeken dit exemplaar haar weer recht doet. Voor wie nog geen kennis heeft gemaakt met haar repertoire is dit een uitstekende optie om het alsnog te doen. Het is bekend dat Montefiore gelooft in het bestaan van een geestenwereld en daar regelmatig naar verwijst in haar boeken, soms te veel naar mijn persoonlijke smaak. In dit boek draait het veelal om reïncarnatie. Desalniettemin is de schrijfstijl zeer pakkend en kom je helemaal in de Santa Montefiore-sfeer met deze roman.