De prooi, een waargebeurde thriller

De categorie boeken waartoe ‘De prooi’ behoort is moeilijk te omschrijven. Het worden managementboeken genoemd, maar ook ondernemingsbiografieën. Het kost enorm veel tijd en moeite om het echte verhaal boven water te krijgen omdat er zoveel mensen bij zijn betrokken en de complexiteit enorm is. Het gaat over bedrijven die iedereen kent of kende maar het zijn de mensen die het verhaal vormen. De prooi leest als een thriller en het is ook niet verwonderlijk dat het boek is verfilmd.

Het verhaal van ‘De prooi

Het is 2007 als drie grote banken uit België, Spanje en Schotland de aandeelhouders van ABN AMRO een aanbod doen dat deze niet kunnen weigeren. De bank wordt verkocht voor maar liefst € 71 miljard. De bedoelingen van de overnemende banken zijn duidelijk. Ze willen de trotse Nederlandse bank in stukken scheuren, ieder daarvan een deel nemen en de restanten verkopen. Nederland is in shock maar de overheid en De Nederlandse Bank verzetten zich niet tegen de overname. De afloop is inmiddels bekend. Door de kredietcrisis die even later uitbrak moest de Nederlandse overheid het binnenlandse deel van ABN AMRO weer overnemen om een faillissement te voorkomen dat het gehele Europese bankstelsel had kunnen raken. Nog steeds is een meerderheid van de aandelen in handen van de Staat. Maar hoe was het mogelijk dat een bank die zelf een jager leek tot prooi werd?

De fusie waarmee het begon

In 1991 fuseerden de ABN en AMRO en vormden daarmee de grootste bank in ons land. Er waren duidelijke tegenstellingen tussen beide banken. De ABN was chique en conservatief en dat laatste gold ook voor de clientèle. De AMRO had een meer vooruitstrevend imago en richtte zich op het ‘gewone’ publiek. Er was geen sprake van een overnemende partij en uiteraard was integratie het woord waarom alles draaide. Toch werden er ook afspraken gemaakt om te garanderen dat beide ‘bloedgroepen’ de leiding respectievelijk zouden overnemen. Daardoor ontstond een bank die zwalkend door de wereldeconomie zou varen.

Bekijk ook:  10 boeken voor Valentijnsdag

Ogenschijnlijk was er niets aan de hand

Van buitenaf leek er niets aan de hand. Er waren grote overnames in de VS, Brazilië en Italië en aan het begin van de 21ste eeuw was ABN AMRO nummer 15 op de lijst van grootste banken ter wereld. In Nederland noemde men zich in de reclame ‘De Bank’ zonder een spoor van bescheidenheid.  Maar het lukte maar niet om de winstgevendheid van andere topbanken te realiseren of zich duidelijk te profileren. Binnen het bestuur botsten constant de ego’s van de topbestuurders en de verschillende onderdelen hingen vaak als los zand aan elkaar. Een voorbeeld was de afdeling investmentbankers.

Miljarden verdienen in zeer korte tijd

In de wereld van het echte grote geld draait het om miljarden die soms in korte tijd kunnen worden verdiend. Provisies binnenhalen op gigantische leningen, beursgangen begeleiden of juist bedrijven van de beurs halen, is een kleine markt, maar zeer winstgevend indien de bankiers de juiste contacten hebben. ABN AMRO investeerde miljarden in een nieuwe afdeling door toppers weg te kopen bij andere banken. Toch lukte het niet om een renderende afdeling op te zetten.

Om de neuzen in dezelfde richting te zetten werden alle bankiers van de afdeling in Amsterdam uitgenodigd om de problemen te bespreken. Al voor de pauze was de helft van de Maserati’s, Ferrari’s en Porsches uit de parkeergarage gebruld. ABN AMRO had niet begrepen dat deze bankiers overal terecht konden voor een  topsalaris en zich door niemand de les lieten lezen. De afdeling viel uit elkaar.  Ook andere projecten liepen mis vanwege de zwakke bestuurscultuur. Dat maakte De Bank tot prooi.

Bekijk ook:  10 boeken over daten en liefde    
De Prooi

Wie is de schrijver Jeroen Smit?

De schrijver van ‘De Prooi’, Jeroen Smit (1963), studeerde bedrijfseconomie, maar ging al gauw over naar de journalistiek. Hij was redacteur bij het Financieel Dagblad, hoofd economie bij het Algemeen Dagblad en hoofdredacteur van het FEM/ De Week, een zakentijdschrift. Sinds 2004 is hij freelance onderzoeksjournalist. Eerder verscheen van zijn hand ‘Het drama Ahold’. Door overambitieuze overnames in de VS ging de holding waarom ook AH behoort bijna failliet. Recent kwam het boek ‘Het grote gevecht‘ uit, dat handelt over voormalig Unilever-CEO Paul Polman.

Recensie

Het boek leest als een thriller en je hoeft geen kennis te hebben van de fijnere kneepjes van het bankwezen om het verhaal te volgen. Soms lijk je aan de vergaderzaal te zitten en vaak kan je bijna de gedachten volgen van de hoofdrolspelers. Gaat het hen vooral om geld? Het is eerder zucht naar macht en een groot ego waardoor beslissingen  worden genomen die uiteindelijk tot de ondergang van de bank zullen leiden.

Dit artikel bevat affiliate links. Als je hierop klikt en een bestelling plaatst, ontvangen wij een percentage, maar jij betaalt gewoon het normale bedrag voor je product. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *