Recensie: Verliefd op Europa van Roëll de Ram

Dit boek kwam uit in de tijd dat reizen, ook in Europa, even niet mogelijk was. Dat lijkt alweer een flinke periode achter ons te liggen en momenteel biedt het weer een schat aan inspiratie voor iedereen die zin heeft erop uit te trekken. Europa biedt een grote variëteit voor reizigers; van de drukbezette costa’s aan de Spaanse kust tot oases van rust waar een toerist een zeldzaam verschijnsel is. Mocht je niet van plan zijn om binnenkort op reis te gaan, dan biedt dit boek je ook voldoende stof om bij weg te dromen.

Wie is Roëll de Ram?

Roëll de Ram is fulltime reisblogger en werkt mee aan online travelmagazines in Nederland. In 2018 verscheen haar eerste boek ‘Backpack Bestemmingen’. Twee jaar later kwam ‘Verliefd op Nederland’ de voorloper van ‘Verliefd op Europa’. Niet onverwacht werd deze weer opgevolgd door ‘Verliefd op de wereld’.

Verliefd op Europa

Verliefd op Europa Roëll de Ram

In ‘Verliefd op Europa’, de opvolger van haar succesvolle boek ‘Verliefd op Nederland’, laat Roëll de Ram je de meest bijzondere plekken van Europa zien.

Dat je voor de mooiste plekken niet ver hoeft te reizen en ook niet het vliegtuig hoeft te pakken bewijst reisblogger Roëll de Ram in ‘Verliefd op Europa’. Ook met de auto, per trein of met een backpack op je rug kun je de mooiste plekken van Europa bezoeken. Zowel bekende landen als Italië en Portugal als off-the-beaten-track bestemmingen als de Balkan, Faeröer-eilanden en Slovenië passeren de revue. Een boek vol mooie roadtrips, beroemde highlights, onontdekte parels, culturele hotspots, toffe steden, indrukwekkende natuurgebieden en heerlijke eilanden. Een ode aan Europa!

Recensie ‘Verliefd op Europa’

Uiteraard ligt het eraan waar je voorkeur qua reisbestemmingen naar uitgaat. Persoonlijk is Europa voor mij groot genoeg en staan er nog veel landen en regio’s op mijn wensenlijst. Het voorbereiden van een reis bestaat voor de een uitsluitend in het inpakken van een koffer, terwijl de ander ieder detail vooraf wil regelen. Voorpret hoort in ieder geval ook bij een (vakantie)reis. Er zijn vele reisboeken verkrijgbaar dus waarom een recensie van dit boek op de site?

Bekijk ook:  ‘Bepaal jij dat?’ van Robert Lagendijk, recensie

Eerlijk gezegd ben ik zelf vooral gevallen voor de plaatjes die niet uit bestanden van het net komen, maar uit de privécollecties van Nederlandse reizigers. Sommige foto’s van bestemmingen die ik zelf eerder bezocht, leverden een gevoel van weemoed op. Andere foto’s inspireren om de plaats met eigen ogen te willen zien. De teksten zijn prettig leesbaar en geven goede tips over bezienswaardigheden en praktische zaken op basis van feitelijke ervaringen en niet gezien vanuit de dienst toerisme uit het gebied of een commerciële reisorganisatie.

Het boek biedt voldoende inspiratie voor iedereen die de reiskriebels weer te pakken heeft. Het is een mooie aanvulling voor wie al meerdere reisboeken heeft. Want ondanks het forse formaat is Europa eigenlijk te groot voor dit boek. Voor de liefhebbers van Scandinavië zal de informatie in dit boek waarschijnlijk te beperkt zijn en ook voor een aantal minder bekende Europese landen blijft het wellicht te algemeen. Voor wie dat geen probleem vormt, is Verliefd op Europa beslist een aanrader.