Recensie Sterspeler van John Grisham

Als je een fan bent van John Grisham, heb je waarschijnlijk dit boek al gekocht of zoals in mijn geval cadeau gekregen van een goede vriend. Persoonlijk hou ik er niet van om kritiek op een boek al te bekijken, voordat ik het zelf gelezen heb. Ook in dit geval heb ik gewacht met het bekijken van andere recensies totdat ik de 400 bladzijden had verslonden. Want inderdaad was ik ook dit keer nieuwsgierig naar de afloop.

Het verbaasde me echter niet dat de reacties van Nederlandse lezers niet altijd positief zijn. Ook in dit boek blinkt Grisham weer uit door zijn duidelijke schrijfstijl. Zonder gebruik te maken van extreme middelen weet hij een lezer te boeien. Maar er is ook het een en ander voorspelbaar. Misschien is dat onvermijdelijk als je een schrijver leert kennen aan de hand van zijn boeken?

Recensie Sterspeler van John Grisham

Wie een roman over een rechtbankprocedure of een advocaat verwacht, komt bedrogen uit. Dit boek hoort bij de boeken die Grisham heeft geschreven over sporten die tot zijn favorieten behoren zoals honkbal en American football. Dit keer is basketbal aan de beurt. Een tip: ook als je wel weet hoe dat spelletje wordt gespeeld, kijk dan toch achterin het boek voor de verklarende woordenlijst.

Bij de beschrijving van de basketbalwedstrijden worden de Amerikaanse termen gebruikt in de Nederlandse vertaling. Er zijn vele bladzijden die over basketbal gaan en het leest prettiger als je weet wat er met al die kreten wordt bedoeld. Is het dan een typische sportroman over de underdog die een ster wordt? Uiteraard niet, want Grisham weet zijn romans altijd extra inhoud te geven.

Bekijk ook:  Recensie: De geuren van de kathedraal, Wendy Wauters

Waar gaat Sterspeler van John Grisham over?

Het volgende kan je lezen zonder dat dit je leesplezier zal verminderen. Een deel ervan staat ook al op de achterzijde van het boek. Samuel Sooleymon is een 17e jarige jongen uit Zuid-Soedan. Hij houdt van basketbal en is daarin ook de beste van het kleine dorp waarin hij woont. Zelfs in het nieuwste en een van de armste landen ter wereld (Zuid-Soedan is afgesplitst van Soedan in 2009) zijn er mobiele telefoons met camera.

Beelden van Samuel bereiken dan ook een scout van Zuid-Soedanese afkomst. Sooleymon gaat als laatste keuze mee naar de VS om in een team van Zuid-Soedan uit te komen in een jeugdtoernooi in het land van het basketbal. Als Samuel vertrekt, vertelt Grisham al in het eerste hoofdstuk dat hij zijn vader nooit terug zal zien. Persoonlijk vind ik een dergelijke opmerking niets toevoegen voor de rest van het boek. Vanaf daar volgt de roman twee verhaalsporen. Samuel in de VS is een deel van het verhaal, de rest speelt zich af in Zuid-Soedan waar zijn familie achterblijft.

Bekijk ook: Alle boeken van John Grisham

De sterke en zwakke kanten van dit boek

Grisham weet met korte duidelijke zinnen weer een mooi verhaal neer te zetten. Het is duidelijk dat hij zich heeft verdiept in het college basketbal in de VS, maar ook in de complexe situatie in Zuid-Soedan. Dat levert een realistisch beeld op van twee verschillende werelden. Soms is de beschrijving zo direct dat je dat als bevoorrecht burger van een rijk welvaartsland niet echt wil weten. Waar je soms denkt dat Grisham het nu wel heel voorspelbaar maakt, wordt dat door het slot van het boek weer goed gemaakt. Er is zelfs een soort dubbel einde, maar dat moet je zelf bij het lezen maar ontdekken.

Bekijk ook:  Recensie: Memoria, David Lagercrantz

Het probleem is wellicht voor Europese lezers dat de vele bladzijden over het college basketbal in de VS wel goed zijn getroffen, maar toch minder zullen aanspreken ondanks de gloedvolle beschrijving. Het gedeelte dat over Zuid-Soedan gaat, steekt daarbij nogal karig af.

Sterspeler Grisham

Recensie Sterspeler John Grisham

In deze recensie van Sterspeler van John Grisham heb je kunnen lezen dat wij zeker geboeid werden door dit boek. Ben jij ook nieuwsgierig geworden? Je vindt het boek van Grisham onder andere bij bol.com. Natuurlijk kun je het ook bestellen bij je lokale boekhandel.

Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Is de nieuwe Grisham een aanrader?

Zoals meer boeken van Grisham heb ik Sterspeler met veel plezier gelezen en kon ik het boek maar met moeite wegleggen. Toch reken ik het niet tot zijn beste romans. Zeker sportliefhebbers zullen beslist genieten van dit boek, en als je alle boeken van Grisham gevolgd hebt, zal ook dit boek je niet teleurstellen. Ben je op zoek naar een typische Grisham, dan is Het testament wellicht een boek voor jou.

Het testament John Grisham

Het testament begint met het verhaal van Troy Phelan, een oude excentriekeling met een vermogen van maar liefst 11 miljard dollar. Hij heeft niet lang meer te leven en zijn erfgenamen en hun advocaten kijken reikhalzend uit naar het moment waarop het testament voorgelezen zal worden. Troy heeft een hekel aan hen allemaal en hij heeft dan ook een bijzonder plan bedacht voor zijn testament. Daarvoor moet Nate O’Riley, zijn advocaat, echter een levensgevaarlijke tocht door de Zuid-Amerikaanse jungle gaan maken. Hij is op zoek naar een vrouw die helemaal niet gevonden wil worden.

Wat vond jij van de nieuwe Grisham en wat vond jij zijn mooiste boek tot nu toe? Laat gerust hieronder een reactie achter.

Eén gedachte over “Recensie Sterspeler van John Grisham