Recensie Land van echo’s, een opmerkelijk debuut van Mark Stokmans

Indien je debuutroman de Boekhandelsprijs 2023 wint en overal goede kritieken krijgt, heb je het niet slecht gedaan. Mark H. Stokmans bracht lange zomervakanties door in Spanje bij zijn grootouders en werd steeds meer gefascineerd door Spanje. Na vele jaren van research besloot hij een historische roman te schrijven over een van de meest heftige periodes in de recente geschiedenis van het land: de Spaanse burgeroorlog. In het boek wordt duidelijk hoe zeer het land, de taal en de bevolking tot de verbeelding van de auteur zijn gaan spreken. Een recensie van Land van echo’s.

Waar gaat Land van echo’s over?

Land-van-echos

Herman is een Nederlander die in de Eerste Wereldoorlog aan de zijde van de Duitsers heeft gevochten. Als de oorlog is afgelopen, weet hij niet meer goed wat hij met zijn leven aan moet. Hij zwerft jarenlang doelloos door Europa en zakt uiteindelijk in Spanje in elkaar onder een boom op het landgoed van Vincente Urias. Deze vervoert hem naar zijn landgoed en neemt hem liefdevol op in zijn familie.

Herman leert voor het eerst echte vriendschap kennen. Hij koopt een vervallen landhuis en knapt dat met behulp van de familie Urias en kennissen op. Het landhuis vult zich moeiteloos met vrienden en kennissen. Herman leert nu ook een andere kant van Spanje kennen: het feodale systeem dat sinds de middeleeuwen nog weinig is veranderd.

De grootgrondbezitters beschouwen de landarbeiders nog steeds als een soort horigen. Arbeiders moeten precies genoeg te eten krijgen om niet te sterven of in opstand te komen. Herman neemt afstand van deze praktijken en betaalt zijn werknemers een eerlijk loon en probeert goed voor ze te zorgen. Dat levert onvermijdelijk conflicten en vele nieuwe vijanden.

Bekijk ook:  Recensie: Ga als een rivier - Shelley Read

Als de burgeroorlog uitbreekt, moet Herman moeilijke keuzes maken. Hij leert de liefde kennen en krijgt een zoon die alles voor hem betekent. Echter zijn er ook machtige vijanden die hem niet zullen vergeten of vergeven, ook niet nadat de oorlog is beëindigd.

Recensie Land van echo’s

Land van echo’s is geen boek dat je niet in een middag even uitleest en dat heeft weinig te maken met de 536 pagina’s die het boek in de hardcover telt. Het kost gewoon tijd om het mooie taalgebruik van Stokmans tot je te laten doordringen. Ook wordt het gebruik van Spaanse woorden niet geschuwd. Achterin het boek vind je een handige woordenlijst waarmee je snel de termen kunt opzoeken.

Het is een roman over oorlog, liefde, vriendschap en passie waarin de strijd tussen goed en kwaad nooit ophoudt maar ook nooit zwart-wit is. Het beschrijft een maatschappij waarin de feodale verhoudingen bijna onvoorstelbaar zijn in de moderne tijd waarin we leven, terwijl het minder dan een eeuw geleden  werkelijkheid was. Het boek geeft een heel andere kijk op een gebied waar een groot deel van de Nederlandse bevolking op zoek gaat naar zon, zee en strand. Na het lezen van het boek zal je echter ook met andere ogen kijken naar de schilderachtige dorpjes in de regio waar het leven – in tegenstelling van wat vaak wordt gezegd – volledig is veranderd in de afgelopen 85 jaar.