Recensie: Mijn vriendin Anne Frank van Hannah Pick-Goslar

Memoires zijn een apart genre in de non-fictie. Hierin worden de herinneringen gedeeld van de schrijver ( eventueel via een ghost-writer). Memoires lijken wel wat op een autobiografie, maar daarin is de aandacht vooral gericht op de levensloop van de beschreven persoon. Bij memoires gaat het eerder om herinneringen die in perspectief worden geplaatst in het tijdsbeeld. Dit boek van Hannah Pick-Goslar gaat niet zozeer over haarzelf, als wel over haar vriendschap met Anne Frank. Anne werd door haar dagboek symbool voor de Jodenvervolging in ons land.

Over Hannah Pick-Goslar

Hannah (Hanneli genoemd in het dagboek van Anne Frank) vertrok met haar ouders uit Duitsland naar Amsterdam na opkomst van het nazisme. Ze werd samen met haar familie in 1943 opgepakt en afgevoerd naar Bergen-Belsen. Zij en haar zusje overleefden het concentratiekamp toen ze op het laatste moment werden afgevoerd in een ‘verloren’ trein. Verder verloor ze alle familieleden. Tijdens haar leven heeft ze af en toe verteld over haar vriendschap met Anne Frank. Vorig jaar overleed Hanneli op 93-jarige leeftijd.

Een korte samenvatting van Mijn vriendin Anne Frank

De langverwachte, ontroerende memoires van Holocaustoverlevende Hannah Pick-Goslar, die een intieme blik geeft op haar leven en haar vriendschap met Anne Frank.

Wanneer Hannahs familie in 1933 vanuit nazi-Duitsland naar Amsterdam vlucht, raakt ze al snel bevriend met haar uitgesproken en vrolijke buurmeisje. Haar naam is Anne Frank en gedurende zeven onbezorgde jaren zijn de vriendinnen onafscheidelijk op school en thuis in de Rivierenbuurt. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en worden ze op een dag in 1942 zonder waarschuwing van elkaar gescheiden.

mijn-vriendin-anne-frank-hannah-pick-goslar

Anne en haar familie zijn verdwenen, er wordt gezegd dat ze naar Zwitserland zijn gevlucht. Terwijl Hannah piekert over het lot van haar vriendin en hoopt dat ze veilig is, krijgt haar eigen familie het steeds moeilijker. Ze worden opgepakt, naar kamp Westerbork gebracht en komen uiteindelijk in Bergen-Belsen terecht.

Bekijk ook:  Recensie Sterspeler van John Grisham

Te midden van afschuwelijke omstandigheden krijgt Hannah het verbluffende nieuws dat Anne daar ook is. Haar vriendin is verzwakt en worstelt om te overleven, en Hannah riskeert haar eigen leven om Anne te helpen. In deze ontroerende memoires vol hoop, kracht en verzet deelt Hannah Pick-Goslar voor het eerst haar ongelofelijke verhaal. Het is een intiem portret van haar band met Anne Frank en laat de kracht zien van vriendschap, liefde en herinnering.

Een recensie van Mijn vriendin Anne Frank

Wie het dagboek van Anne Frank heeft gelezen, kreeg daardoor een kijkje in het leven van een Joodse onderduiker. Het is in onze tijd vrijwel onvoorstelbaar hoe dat leven werd volgehouden. Het eind van het dagboek is abrupt en de lezer weet dat er voor Anne geen redding is geweest. Deze memoires geven inzicht in het deel van het leven van Anne waarover de meeste van ons liever niet nadenken: opsluiting van een jong meisje in een concentratiekamp met een meedogenloos regime. Het boek bevat echter ook meer en is niet alleen gefocust op die periode. De schrijfstijl is daarbij nooit te emotioneel. Daarmee is het toch een zinvolle aanvulling op het Dagboek.

Eén gedachte over “Recensie: Mijn vriendin Anne Frank van Hannah Pick-Goslar

1. Zeker een goede aanvulling maar als je na Het Achterhuis door wil lezen, lees dan het boek van Miep Gies, het heet Anne Frank en je leest eigenlijk ‘voor’ de boekenkast en ook na de tijd van het dagboek.