Recensie: Het wilde eiland 1 – Karen Swan

Een boek waarin jij je kunt wanen in de wereld die de auteur beschrijft, is wellicht de meest ontspannen manier van lezen. Dat kan alleen als de personages tot leven komen in een realistische omgeving. Dat vraagt erg veel research en inlevingsvermogen van de auteur, maar het resultaat mag er dan ook zijn.

Wie is Karen Swan?

Karen Swan begon als modejournalist, maar gaf haar baan op om een langgekoesterde schrijfambitie waar te maken. Inmiddels zijn haar boeken bestsellers in onder andere Engeland, Duitsland, Italië en Noorwegen. In Nederland verschenen eerder Een Noorse winternacht, De Spaanse belofte, De Ierse erfenis, De Zweedse affaire, Het winterse avontuur en De Schotse ontdekking. Haar zomerse roman De Griekse ontsnapping heeft de Bestseller 60 gehaald. Het winterse avontuur speelt zich overigens af in Amsterdam. Van haar boeken werden in totaal al meer dan 150.000 exemplaren in Nederland verkocht. Het wilde eiland verscheen in maart 2023 en dit is het eerste deel van haar nieuwe historische serie. Bekijk hier alle boeken van Karen Swan.

Waar gaat ‘Het wilde eiland’ over?

In Het wilde eiland, het eerste deel in de gelijknamige serie van bestsellerauteur Karen Swan, is het 1930 en woont de eigenzinnige Effie met haar vader in het enige dorpje op het kleine, afgelegen eiland St Kilda, aan de westkust van Schotland. Het leven is zwaar, maar Effie voelt zich thuis in dit eenzame en avontuurlijke bestaan midden in de prachtige natuur, tussen de gevaarlijk hoge rotsen en de ruwe zee.

het-wilde-eiland-karen-swan-op-volgorde

Als de jonge Lord Sholto het eiland bezoekt, voelt Effie zich meteen tot hem aangetrokken. Tijdens zijn expeditie maakt ze met haar onverschrokkenheid en kennis van de ongerepte natuur een onuitwisbare indruk op de chique Lord.

Bekijk ook:  Top 10 nieuwe boeken december 2023

Dan gebeurt het ondenkbare: de bewoners van St Kilda worden geëvacueerd naar het vasteland, omdat het leven op het eiland te zwaar wordt. Maar ver weg van de wilde natuur kan Effie maar moeilijk aarden. Dan komt ze Lord Sholto opnieuw tegen. Ondanks hun aantrekkingskracht wordt echter steeds duidelijker dat zij en Sholto uit totaal verschillende werelden komen.

Terwijl Effie probeert haar weg te vinden in haar nieuwe omgeving wordt het steeds moeilijker te weten wie ze kan vertrouwen…

Recensie Het wilde eiland

Is dit de zoveelste roman over een onmogelijke liefde in het Groot-Brittannië van bijna 100 jaar geleden? Daar zal je in ieder geval in het eerste deel niet achter komen. Het boek begint langzaam, maar mooi om het wilde eiland te beschrijven en duidelijk te maken waarom Effie het hier zo naar haar zin heeft. De beelden doemen als het ware vanzelf in je op en eigenlijk leent het boek zich nu al voor een verfilming. De rust verdwijnt, omdat er nu eenmaal ook spanning en romantiek wordt verwacht van een boek van deze schrijfster. Is het soms een beetje voorspelbaar? Misschien wel, maar dat willen ‘we’ wellicht ook graag als we van een bepaald type boek houden.

Droom jij graag  weg naar een andere tijd en een andere wereld waar romantiek nog echt en puur is? Dan zal jij waarschijnlijk ook verlangen naar deel 2 en deel 3.

Bekijk ook:  Recensie De prijs van een kind, Kristina McMorris