Recensie: Een nieuw begin van Charlotte Jacobi

Dit boek is het derde in de trilogie van ‘De patisserie’. Het is ook afzonderlijk goed leesbaar, omdat kort verwezen wordt naar gebeurtenissen in de vorige twee delen indien dat noodzakelijk is voor het begrip. Een boek over de Tweede Wereldoorlog dat uitkomt op een moment waarop er in het oostelijk deel van ons continent inmiddels al meer dan een jaar een bloedige oorlog woedt. Wat oorlog inhoudt en de onmenselijke aspecten daarvan komen in dit verhaal dat meer is dan een historische familieroman regelmatig aan de orde. In Straatsburg waren er in 1940 tegenstellingen en tevens familieverbanden tussen de Frans- en Duitssprekende stedelingen die de situatie nog complexer maakten. In 2023 is dat niet anders in Oekraïne.

Wie is Charlotte Jacobi?

Charlotte Jacobi is een pseudoniem voor een schrijversduo: Eva Maria Bast en Jørn Precht. Bast is journaliste en schrijfster. Ze werd geboren in München (1978). Behalve haar journalistieke werk schreef ze vaak met een co-auteur over de geschiedenis van diverse Duitse steden. Jørn Precht (1967) Is een acteur die ook doceert in dramaturgie, regisseert en schrijft. Als duo met Bast draait het om historische familieromans.

Waar gaat ‘Een nieuw begin’ over?

In Een nieuw begin van Charlotte Jacobi is WOII net uitgebroken en wordt Louise, de kleindochter van Ida, verliefd op een Duitse soldaat. Kiest ze voor haar familie of voor haar eigen geluk?

Een nieuw begin Charlotte Jacobi

De historische roman Een nieuw begin, het derde en laatste deel in de Patisserie-reeks van Charlotte Jacobi, begint in 1940. Louise Picard, de kleindochter van Ida, ziet haar kleurrijke Straatsburg veranderen in een spookstad. De meeste inwoners zijn verhuisd, terwijl Louise zich in het oog van de oorlogsstorm bevindt. Dan wordt ze verliefd op een Duitse soldaat en riskeert daarmee het leven van haar deels Joodse familie… Zal Louise zich overgeven aan de grillen van haar verdeelde familie, of zal ze haar dromen najagen en vechten voor haar eigen geluk?

Een nieuw begin van Charlotte Jacobi is een must-read voor alle lezers van historische familiesaga’s. Charlotte Jacobi weet als geen ander een ontroerende familiegeschiedenis te vertellen, met drama, emotie en liefde: om je vingers bij af te likken.

Bekijk ook:  Recensie De lijst van de rechter door John Grisham

Recensie

Inderdaad volgt het boek de dramatischer invloed die de oorlog heeft op het leven van twee families. De een is Duitstalig en de anders Franstalig. Er zijn verbanden tussen beide families maar er is ook veel oud zeer. Straatsburg was voor de Eerste Wereldoorlog Duits en werd na de nederlaag van Duitsland bij Frankrijk gevoegd. Het gedrag van de ‘Fransen’ in die tijd heeft geleid tot opgekropte gevoelens die nu weer geuit kunnen worden als de nazi’s de stad overnemen en alles weer anders is. ‘Alles herhaalt zich’ is een zin die vaak voorkomt in het boek. Wie onlangs op het nieuws heeft gezien hoe in het bezette deel van Oekraïne straatnamen worden vervangen, zal zich dat herinneren als dat in dit boek in Straatsburg ook gebeurt. Het is inderdaad een historische familieroman die drama, emotie en liefde bevat. Het schept echter ook een beeld van de onmenselijkheid van de oorlog in soms keiharde beelden. Helaas bestaat die werkelijkheid na 80 jaar nog of misschien weer. Dit boek is geen ontspannende lectuur en zal je aan het denken zetten.

Bekijk hier de andere delen uit de serie: De boeken van Charlotte Jacobi: De patisserie op volgorde

Sale/Solden 2024Sale/Solden 2024