Recensie: De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte – Ellie Midwood

In de aanloop naar 4 en 5 mei is het voor velen een gewoonte om oorlogsboeken te lezen, of dit nu romans zijn of harde feiten. Ook voor mij persoonlijk is dat het geval. Mijn oma maakte de oorlog mee en haar verhalen maakten veel indruk op mij, ondanks dat ze over de meest moeilijke dingen niet eens kon praten. Van Uitgeverij Boekerij kreeg ik de kans om De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte vooruit te lezen en daar ben ik erg blij mee. Dank voor het vooruitleesexemplaar!

Gegevens van het boek

Titel: De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte
Auteur: Ellie Midwood
Uitgeverij: Boekerij
Jaar van uitgave: 2023
Aantal pagina’s: 336 blz.

Waar gaat De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte over?

Hieronder vind je de flaptekst van dit boek.

De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte

Niemand verlaat Auschwitz levend. Mala, gevangene 19880, begreep dat op het moment dat ze de trein uit stapte, de diepte van de hel in. Als tolk voor de ss heeft ze een iets hogere status dan de andere gevangen, een positie die ze gebruikt om zoveel mogelijk levens te redden.

Edward (die Edek wordt genoemd), gevangene 531, is een kampveteraan en een politiek gevangene. Hoewel hij eruitziet als alle anderen, met een geschoren hoofd en een gestreept uniform, is hij een vechter in het ondergrondse verzet. En hij heeft een ontsnappingsplan. Edward laat Mala in het onmogelijke geloven, en dus doen ze elkaar een belofte. Ze zullen samen ontsnappen – of samen sterven.

Het boek begint op een later punt in het verhaal, waardoor het hele boek eigenlijk een soort terugblik wordt. Je leest dan eens een hoofdstuk over Edek en dan weer over Mala. De wisseling tussen de personen is echter nergens storend en geeft juist extra inhoud aan het verhaal.

Bekijk ook:  Recensie: Het kabinet van Dr. Leng van Preston & Child

Recensie De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte

Het boek De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte start meteen bij het punt waar het verhaal naartoe gaat, en dat zorgt voor een melodramatische wending vanaf het begin van deze oorlogsroman. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en dat maakt het nog indringender. Het boek staat vol heftige gebeurtenissen, waarvan sommige ook echt hebben plaatsgevonden. Het verhaal deed mij daarin enigszins denken aan Escape from Sobibor, al was dat ontsnappingsplan veel groter.

Het boek leest prettig weg, ondanks dat het geen makkelijk onderwerp is. Ergens misschien wel te prettig, omdat de gevangenen die gevolgd worden een relatief ‘luxe’ leventje leiden in het kamp. Hierdoor doet het soms wat onwerkelijk aan, al zal ook dat wel realiteit zijn geweest. Zo wordt er gesproken over de smokkel van sigaretten. Ook zijn de hoofdpersonen soms wel erg vrolijk, terwijl het leven in het kamp echt onvoorstelbaar zwaar moet zijn geweest. Dat zijn echter slechts details en het is niet storend voor het uiteindelijke verhaal. Het maakt misschien ook juist dat je dit boek in één ruk uit kunt lezen, terwijl je sommige oorlogsromans een tijdje weg moet leggen om de moed weer te vinden verder te gaan.

Bovendien wordt het verhaal nog indrukwekkender wanneer je het einde en de brief van de schrijfster leest, waarin ze vertelt hoe veel van dit boek echt op waarheid gebaseerd is.

Hoewel je door het begin ergens al weet hoe het boek gaat aflopen, blijf je gedurende het hele boek door meeleven en hopen, en dat zegt wel iets over de kunde van de auteur. De personages komen voor je idee echt tot leven en hun eigen gevoelens druipen van het papier af.

Bekijk ook:  Recensie De gunst - Nicci French

Is dit boek een aanrader?

Wil je in de aanloop naar 4 en 5 mei de oorlog en zijn slachtoffers herdenken, dan is De vrouw die uit Auschwitz ontsnapte echt een aanrader. Het boek laat de ruwe kanten van de oorlog zien, maar geeft ook een verhaal van liefde en hoop. En het verhaal is gebaseerd op echte mensen. Het boek is een manier om hun getuigenis door te geven aan alle generaties, van nu tot in de toekomst.

De auteur noemt in het boek ook een man die echt bestaan heeft en zelf een boek heeft geschreven over zijn ontsnapping uit Auschwitz: Rudolf Vrba.