Recensie: De schreeuw van de zeearend, Karin Smirnoff

Heb jij ook de Millennium-serie van Stieg Larsson gelezen? Dan ben je waarschijnlijk net zo benieuwd als ik naar dit nieuwe deel in de serie. Karin Smirnoff heeft het aangedurfd om de hoofdpersonen uit de serie van Stieg Larsson een nieuw avontuur te geven. Weet zij de stijl van Larsson te handhaven? Wat mag je verwachten van De schreeuw van de zeearend?

Gegevens van het boek

Titel: De schreeuw van de zeearend
Auteur: Karin Smirnoff
Uitgeverij: Signatuur
Jaar van uitgave: 2023
Aantal pagina’s: 432 blz.

Waar gaat De schreeuw van de zeearend over?

De schreeuw van de zeearend is het zevende deel in de iconische en zeer succesvolle Millennium-serie die Stieg Larsson ooit begon. Na zijn drie delen is de serie met drie boeken voortgezet door David Lagercrantz. Nu is het stokje doorgegeven aan de Zweedse bestsellerauteur Karin Smirnoff.

De schreeuw van de zeearend Karin Smirnoff

In de wildernis van het hoge noorden van Zweden, buiten het zicht van de media en het grote publiek, zien grote rijke bedrijven hun kansen om onontgonnen gebied te ontwikkelen en te exploiteren. De enorme toestroom van nieuw geld trekt ook criminele bendes aan die in de schaduw opereren.

Lisbeth Salander is naar het noorden gereisd om een verbroken familieband te herstellen met een nichtje. Mikael Blomkvist is op weg naar de bruiloft van zijn dochter, maar raakt betrokken bij een zaak die zijn familie bedreigt en hem terugbrengt naar de onderzoeksjournalistiek. Het duurt niet lang voordat hun paden weer kruisen en ze meegesleept worden in zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.

Het boek kent veel verschillende verhaallijnen. Je volgt niet alleen Mikael en Lisbeth, maar ook diverse familieleden van hen en andere personen die van belang zijn voor het verhaal. Het is dus af en toe wel even schakelen en nadenken.

Bekijk ook:  Recensie: Wij hebben het geweten van Catherine Chidgey

Recensie De schreeuw van de zeearend

De schreeuw van de zeearend is het zevende deel in de Millennium-serie. Dat schept hoge verwachtingen, want al weet je dat Stieg Larsson bijna niet te evenaren is, toch verwacht je een soortgelijke stijl. Dat grote namen worden voortgezet door andere schrijvers gebeurt veelvuldig. Denk bijvoorbeeld maar aan Tom Clancy met de Jack Ryan-reeks. De Millennium-reeks werd eerst voortgezet door David Lagercrantz, die behoorlijk goede recensies ontving, en nu is het dus de beurt aan Karin Smirnoff.

Weet Karin Smirnoff de sfeer van de Millennium-reeks goed weer te geven? Je krijgt het gevoel dat de schrijfster nog erg aan de serie moet wennen. Ze heeft beslist een goede poging gedaan, de karakters van de hoofdpersonen zijn volledig gebaseerd op de voorgaande boeken, maar toch komt dit zevende deel in de Millennium-serie niet goed van de grond. Misschien heeft ze wel te goed haar best gedaan. De vele verhaallijnen maken het soms lastig te volgen, hoewel het boek zeker spannend is en naar een mooie climax toegaat. Soms merk je een typisch Scandinavische stijl op, die ietwat vlak is, maar tegelijkertijd zeer gedetailleerd.

Is dit boek een aanrader?

Is dit boek een aanrader? Besef wel dat de auteur van de eerste drie delen een zeer vernuftig schrijver was. Als je een echte Stieg Larsson-fan bent, dan prik je door deze plot al snel heen. Het is minder goed uitgewerkt dan zijn originele boeken. Desalniettemin zijn de hoofdpersonen zeer herkenbaar neergezet en komen de originele karaktertrekken regelmatig naar voren. Hoewel de verhaallijnen veel verder uitgediept hadden kunnen worden, is het leuk om weer over Mikael en Lisbeth te lezen en zou ik een volgend boek beslist ook lezen.

Bekijk ook:  Boeken Rachel Hore, voor de liefhebbers van Santa Montefiore en Kate Morton