Recensie De lijst van de rechter door John Grisham

De lijst van de rechter is een van de nieuwste boeken van John Grisham. Deze schrijver staat bekend om zijn legal thrillers en ook dit boek valt weer onder dat genre. Nieuwsgierig naar deze thriller? Hieronder een korte samenvatting en een recensie van De lijst van de rechter.

Hoe is Grisham begonnen als schrijver?

De carrière als schrijver begon voor Grisham toen hij als lid van het Huis van Afgevaardigden van de Amerikaanse staat Mississippi het proces bijwoonde betreffende de verkrachting van een 12-jarig (zwart) meisje. Hij vroeg zich als jurist af hoe een proces zou verlopen tegen de vader van het meisje indien deze de (witte) dader had doodgeschoten. Het boek dat hij daarover schreef (De jury) werd in eerste instantie geen succes. Het volgende boek ‘Advocaat van de duivel’ werd een internationale bestseller en de film ‘The firm’ een kassucces.

Sindsdien heeft Grisham vrijwel ieder jaar een legal thriller geschreven. Hij is het gezicht van dit subgenre en er zijn bijna 250 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. Af en toe schrijft Grisham een boek over een van zijn andere interesses zoals sport. Maar de meeste fans genieten toch het meest van de legal thrillers en ‘De lijst van de rechter’ is er weer eentje.

Waar gaat De lijst van de rechter over?

de-lijst-van-de-rechter

Lacy Stoltz werkt als onderzoekster voor de Florida Board on Judicial Conduct. Het instituut onderzoekt klachten over rechters in Florida. Dat zijn er ongeveer 1.000, maar de meeste daarvan zijn keurige juristen die zich binnen en buiten de rechtbank aan de geldende regels houden. Het merendeel van de klachten komen van mensen die een proces hebben verloren en dat vervolgens aan de rechter wijten.

Bekijk ook:  Recensie Het kamermeisje door Nita Prose

Veel klachten worden niet verder onderzocht als deze vaag en ongegrond lijken. Het grootste succes dat de FBJC heeft behaald, is alweer jaren geleden. Het betrof een rechter die zich liet omkopen door een misdadige organisatie en uitspraken deed waarvoor hij betaald werd. De rechter belandde achter de tralies. Het leverde de Board echter geen extra subsidie of aanzien op, integendeel.

Lacy is op een leeftijd dat ze snel moet beslissen een andere baan te zoeken als ze nog iets van haar carrière wil maken. Dan komt er een nieuwe client, anders dan de vele vorige. Deze heeft een klacht over een rechter die inderdaad valt onder het gezag van het instituut waarvoor Lacy werkt. Deze rechter wordt ervan beschuldigd dat hij een seriemoordenaar is die geduldig een lijstje afwerkt. De politie heeft geen verband gelegd tussen de moorden, waar soms vele jaren tussen zijn verstreken.

Lacy twijfelt tussen de roem die ze kan verwerven door een zaak die landelijke publiciteit zal krijgen als ze succesvol is en de angst dat zij een naam op de lijst zal worden.

Recensie van ‘De lijst van de rechter’

Het nieuwste boek van Grisham is beslist een echte legal thriller. Hoewel in het eerste hoofdstuk al wel duidelijk is dat de rechter een seriemoordenaar is, blijft het boek tot de laatste bladzijde en de verrassende ontknoping spannend. Het gaat er niet meer om te ontdekken wie er schuldig is, maar om dat te bewijzen met (forensisch) onderzoek en dit bewijs voor de rechtbank hard te maken. De tegenstander is daarbij een keiharde rechter die alle kneepjes van het vak kent.

Bekijk ook:  Bestsellers van Dan Brown, het genie

Lacy is niet de meest sympathieke hoofdpersoon, ze is niet bepaald een onbevreesde heldin die strijdt voor de gerechtigheid en de grote schurk ten koste van alles achter de tralies wil krijgen. Ze is een gewoon mens met angsten en tevens een eigenbelang. Dat zorgt ervoor dat de lezer soms gaat twijfelen of Lacy nu wel de aangewezen persoon is om dit onderzoek te doen. Het is een ander kenmerk van de legal thriller.

Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Fans van Grisham (en zo mag ik mezelf ook wel noemen) zullen dit boek verslinden, net zoals de vorige boeken in dit genre. Voor ‘nieuwelingen’ is het een goed leesbaar boek in de heldere stijl van Grisham. Het wordt nooit saai, zelfs niet tijdens de uren in de rechtszaal. Het is dan ook weer een aanrader met een enkel puntje van kritiek dat Grisham zichzelf heeft aangedaan. Wie zoveel schrijft, valt op den duur ook in herhaling.

Checken of er nog meer boeken van John Grisham op jou liggen te wachten? Bekijk dan ons artikel Alle boeken van John Grisham.