Recensie: De geuren van de kathedraal, Wendy Wauters

Het is nog zomer en wat is er nu fijner dan buiten een boeiend boek te lezen terwijl je de geuren, kleuren en de warmte van het seizoen ziet en voelt. En af en toe kom je dan onverwacht een boek tegen dat je zo verbaast met de inhoud dat je het maar moeilijk weg kan leggen. Dit is een verhaal over zo’n boek. Een recensie van De geuren van de kathedraal door Wendy Wauters.

Wie is Wendy Wauters?

Wendy Wauters is doctor in de kunstwetenschappen (KU Leuven) met een bekroond proefschrift over de belevingswereld van de middeleeuwse kerkganger. Na een carrière als art director in de reclamesector ging ze aan de slag bij het Leuvense museum en expertisecentrum voor religieuze kunst en cultuur PARCUM. Ze is een veelgevraagd spreker en houdt ervan om de kleine verhalen van de 16de eeuw voor het voetlicht te brengen.

Waar gaat ‘De geuren van de kathedraal’ over?

De geuren van de kathedraal

Een vlaag van natte hond wurmt zich door dikke blauwe wierookwolken in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. De penetrante geur van lijken in ontbinding vermengt zich met de parfumwalm van opgetutte kooplui. Aan een van de tientallen zijaltaren rinkelt voor de honderdste keer een bel. Orgelspel en klokkengelui overstemmen de kreet van een marktkramer bij het portaal. In het schemerduister, langs monumentale schilderijen en fluwelen gordijnen, turen heiligen naar de wirwar van kerkgangers. En wat te denken van de vrouwen die afgehakte vingers onder het altaar verstoppen?

Bekijk ook:  De biografie van prins Harry en 10 andere boeken over het Britse koningshuis

Laat je in dit boek meevoeren naar een van dé hotspots van de 16de eeuw: de Onze-Lieve-Vrouwekerk, vanaf 1559 de ‘kathedraal’ van Antwerpen. Dit majestueuze bouwwerk was het kloppend hart van de stad, waar diepgelovige parochianen het pad kruisten met hondenslagers, pelgrims en veehandelaars. De religieuze sereniteit was er soms ver te zoeken.

Recensie ‘De geur van de kathedraal’

Als ik op vakantie ben, bezoek ik graag een kerk om te genieten van de aanblik van het vaak bijzondere interieur. Daarnaast straalt een dergelijk gebouw ook altijd een zekere serene rust uit die de bezoeker noopt tot een fluisterende toon. De plechtigheid komt nog meer tot uiting als je een dienst bijwoont. Ongeacht je eigen gevoelens over religie moet je wel onder de indruk komen van de plechtigheid en de rust van een dergelijke bijeenkomst. De gezamenlijkheid in het knielen, opstaan en zingen en de discipline die zo verschillend is met wat er buiten het gebouw plaatsvindt in onze drukke maatschappij.

Wie in Antwerpen de kathedraal heeft bezocht, zal zeker ook onder de indruk zijn geweest van de sfeer en de rijkdom van deze prachtige kerk. En inderdaad is er ook een geur. Tot dusverre heb ik die altijd beschouwd als de geur van het verleden. De vele eeuwen van plechtig gebruik van dit majestueuze gebouw heeft deze de geur bezorgd. Het boek van Wendy Wauters zal je dan verrassen.

In de 16e eeuw was de kathedraal niet alleen een plaats waar gelovigen in stilte devotie bijeenkwamen. De kerk was letterlijk ook het centrum van de stad. Soms was het eerder een markthal of een evenemententerrein waar het er luidruchtig en soms ruig aan toe ging. Buiten de diensten waren er tientallen altaren, letterlijk voor elk wat wils. De geuren waren die van de grote stad, soms prettig maar vaak smerig. Het boek is een bewerking van een wetenschappelijke studie maar vlot geschreven en het zal je met enige regelmaat flink verbazen. Het is beslist zeker dat je na het lezen van dit boek anders zult aankijken tegen iedere middeleeuwse kerk.

Bekijk ook:  Recensie ‘Lampje’ van Annet Schaap