Recensie: Het kabinet van Dr. Leng van Preston & Child

Soms is een genre moeilijk te duiden en dat geldt zeker voor de boeken van dit bijzondere duo. Is het horror, sciencefiction of zijn het thrillers? Ook humor ontbreekt beslist niet en dat alles zorgt er wellicht voor dat er vele fans zijn die bijna niet kunnen wachten op een volgend boek. Het is een leuk kerstcadeautje voor de liefhebbers die het nog niet in het bezit hebben.

Wie zijn Preston & Child?

Douglas Preston en Lincoln Child zijn de bestsellerauteurs van de Pendergast-thrillers en de thrillers over Gideon Crew. De vloek van het oerwoud en De gruwelkamer worden gerekend tot de honderd beste thrillers aller tijden.

Een samenvatting van Het kabinet van Dr Leng

Tegen alle verwachtingen in heeft Constance een manier gevonden om terug te reizen naar haar geboorteplek: New York City in de late negentiende eeuw. Ze begint aan een missie om de dood van haar broer en zus te voorkomen, en om de beruchte seriemoordenaar, dr. Enoch Leng, te stoppen voordat zijn snode experimenten zich ontplooien. Ondertussen, in het huidige New York, zoekt FBI-agent Pendergast wanhopig naar een manier om zich te herenigen met Constance… Lukt het hem om een manier te vinden, voordat het te laat is?

Over het boek

Het kabinet van Dr Leng is het 21ste boek in de Pendergast-serie. De verbindende factor in de boeken is de excentrieke en schatrijke FBI-agent Pendergast. Hij zoekt zelf de zaken uit waaraan hij wenst te werken. Dat zijn in het algemeen de meest bijzondere en gruwelijke. Het is altijd duidelijk dat Pendergast niet alleen onderzoek doet om misdaden op te lossen of misdadigers te bestraffen. Hij heeft ook bijbedoelingen al blijven die vaak half verborgen. In zijn entourage zijn er diverse andere persoonlijkheden waarvan duidelijk is dat er iets met ze aan de hand is, maar de raadsels worden maar langzaam onthuld.

Bekijk ook:  10 schrijvers zoals Karin Slaughter

Een van de grootste raadsels is Constance Greene. Het is duidelijk dat ze niet thuishoort in onze moderne tijd. Hoe ze hier verzeild is geraakt en haar relatie met Pendergast blijft echter lang onduidelijk. In dit boek wordt eindelijk meer verteld over haar lot, maar er blijft nog veel te raden over. Er moet nog een vervolg geschreven worden.

Knap staaltje werk om deze serie levendig te houden

Het is knap hoe het duo er telkens weer in slaagt om boeken te schrijven die goed afzonderlijk leesbaar zijn en tegelijkertijd niet te veel herhaling bevatten voor de lezer die ook enkele of meerdere ‘Pendergasts’ heeft gelezen. Na een aantal boeken die ik persoonlijk wat minder vaak vond (de mogelijkheid om van ieder boek een bestseller te maken, was daaraan misschien debet) is ‘Het kabinet van Dr Leng’ weer een topper. Maar meningen verschillen uiteraard. Een puntje van kritiek is wellicht dat het duo zich voor dit boek beslist aan de sciencefiction moest wagen. Tot dusverre werden ‘onverklaarbare’ zaken vaak weer realistisch gemaakt door bestaande wetenschappelijke ontwikkelingen. Echter om Constance in het verleden te krijgen, moest er een tijdreis worden gemaakt. Persoonlijk vind ik het jammer dat die grens werd overschreden en dat er zoveel tijd aan wordt besteed om dit concept geloofwaardig te maken.

Bekijk ook:  Recensie Wie houdt je warm in de winter? door Berend Boudewijn