Going infinite door Michael Lewis, een recensie

Hou jij van non-fiction als het een beetje spannend is? In de VS kan het nog steeds: van krantenjongen naar miljardair. Maar wie hoog in de boom zit, kan ook behoorlijk diep vallen. Het was maar een redelijk kort bericht in de media de afgelopen week. Sam Bankman-Fried is veroordeeld tot 25 jaar gevangenisstraf wegens fraude. De jongste miljardair op de Forbes-lijst van de superrijken raakte de $ 31 miljard die hij geacht werd te bezitten nog sneller kwijt dan hij deze had verdiend. En daarna kwam justitie kijken…

Wie is Micheal Lewis?

Michael Lewis is een zeer succesvol journalist die al vijftien bestsellers op zijn naam heeft staan. Hij begon zijn werkende leven op de aandelenmarkt van Wall Street. Hij merkte echter al snel dat erover schrijven leuker was dan erin verwikkeld zijn. Zijn eerste boek, Liar’s Poker, was meteen een groot succes. Zijn stijl werd vergeleken met die van Tom Wolfe (Bonfire of the Vanities). In 2012 verscheen zijn boek Boomerang waarin hij op zoek gaat naar de oorzaken en gevolgen van de crisis. Met humor, aandacht voor persoonlijke verhalen en een scherp oog voor absurde situaties schrijft hij over zijn ervaringen in de financiële wereld, over sport en over Silicon Valley. Zijn artikelen verschenen in Vanity Fair, The New York Times Magazine en The New Republic. Drie van zijn boeken werden al verfilmd, een vierde staat op de rol.

Samenvatting van Going infinite

Toen Michael Lewis hem voor het eerst ontmoette, was Sam Bankman-Fried ’s werelds jongste miljardair, groot geworden in crypto. CEO’s, beroemdheden en machthebbers streden om zijn tijd en geld nadat hij, vrijwel van de ene dag op de andere, was verschenen op ‘Forbes’’ lijst van rijkste mensen ter wereld”. Wie was deze enigmatische man in korte broek en witte sokken, wiens ogen tijdens Zoom-vergaderingen afdwaalden naar de videogames die hij ondertussen speelde? In ‘Going Infinite’ probeert Michael Lewis die vraag te beantwoorden. Hij neemt lezers mee op een epische reis naar een universum van flitshandel, crypto, miljarden dollars, filantropie, faillissementen en de grenzen van het rechtssysteem. Dit onweerstaanbare boek is een achtbaanrit door de financiële wereld. Het is ook een psychologisch portret van een ondernemer die de wereld aan zijn voeten had liggen, totdat alles ineenstortte.

Bekijk ook:  Wat is een bookseat en wat zijn de voordelen?

Het Nederlandse boek Going infinite

De Engelse titel is behouden, maar het gaat hier wel om een Nederlandstalig boek. Het is eind februari in Nederland uitgekomen en het voor Bankman-Fried trieste slot is er niet in opgenomen. Echter was al wel duidelijk dat hij schuldig zou worden bevonden. Zijn vriendin en beste vrienden hadden namelijk al tegen hem hadden getuigd. Op basis van de diverse aanklachten had hij in totaal 110 jaar gevangenisstraf kunnen krijgen. De rechter heeft gekozen voor 25 jaar. Als je het boek leest, komt het over als een Netflix-serie of een film over een bijna ongelooflijke financiële fraude. Stel je voor: op 24-jarige leeftijd begint Sam Bankman-Fried een crypto-platform. Een paar jaar later is FTX een van de grootste cryptocurrency-beurzen ter wereld.

Recensie Going infinite

In 2021 wordt het persoonlijk vermogen van Bankman-Fried geschat op $ 31 miljard. Hij werd de jongste miljardair in de VS ooit. Een jaar later werd hij beschuldigd van fraude. De onzekerheid nam toe en binnen enkele maanden werd FTX failliet verklaard. Ook Sam Bankman-Fried was zijn geld compleet kwijt. Na onderzoek bleek dat hij het succes van FTX had gekocht met de inleg van zijn klanten. Bankman-Fried leende $ 8 miljard van zijn eigen bedrijf om daarmee bijdragen te doen aan politieke campagnes, enorme giften te doen aan filantropische instellingen en er een levensstijl op na de houden van een succesvolle financiële tycoon. Het ging gedurende een korte tijd goed.

De aanklager noemde Bankman-Fried een berekende oplichter die een van de grootste financiële fraudes ooit had georganiseerd. De advocaat van de verdachte betoogde dat zijn cliënt de beste bedoelingen had, maar verblind werd door de miljoenen. Samengevat is het boek boeiende leesstof voor iedereen, ook als de financiële wereld niet echt je interesse heeft. Lewis heeft een boek gemaakt dat vele lezers een aantal plezierige uurtjes van verbazing zal bezorgen. Een verfilming lijkt voor de hand te liggen.

Bekijk ook:  Grootletterboeken: wat zijn het en waar kun je ze kopen? Met WINACTIE

Bekijk hier het inkijkexemplaar op bol.