Een leven op onze planeet, David Attenborough – recensie

Een leven op onze planeet is een boeiend boek over de mens en de natuur, van de hand van David Attenborough. Iedereen kent Sir David Attenborough wel van een van de schitterende natuurseries die onder zijn leiding tot stand kwamen: Life, Planet Earth, Blue Planet, Frozen Planet en Planet Earth 2. Die laatste serie van 6 afleveringen is de meest bekeken natuurdocumentaire ooit. Attenborough is geboren in 1924 en heeft meer dan 60 jaar tv-programma’s gemaakt voor de BBC. Vlak na de Tweede Wereldoorlog stond televisie nog in de kinderschoenen en waren de uitzendingen in zwart-wit. De serie Planet Earth 2 is gemaakt in ultra-definition, een waar technologisch hoogtepunt van onze tijd.

Over David Attenborough

David Attenborough is een Britse bioloog die wereldberoemd is geworden door zijn vele tv-programma’s. De titel van het boek ‘Een leven op onze planeet‘ verwijst naar zijn leven op deze aarde. De lezer zal in het boek ook meer te weten te komen over hoe dat is verlopen. Het draait echter, zoals gedurende zijn gehele carrière, vooral om de natuur, het onderwerp waar hij altijd zijn unieke commentaar bij gaf, rustig, maar vol verwondering en typisch Brits. Het is boeiend om te lezen hoe sommige opnamen tot stand kwamen en hoe ongelooflijk veel werk er soms moest worden verricht voor een paar minuten beelden.

Waar draait het om in Een leven op onze planeet?

Een leven op onze planeet, David Attenborough; recensie

Het is een bijna ongelooflijk dat bij het begin van de loopbaan van Attenborough niemand zich erg druk maakte over de natuur en het klimaat. In 1954, toen hij een eerste serie maakte voor de BBC, woonden er minder dan 3 miljard mensen op de wereld, het vaste deel van de aardoppervlakte bestond voor 2/3 deel uit wilde natuur en het CO2 gehalte in de atmosfeer baarde niemand zorgen. In 2020 is de wereldbevolking gegroeid tot bijna 8 miljard, wilde natuur komt nog maar voor op 35% van de oppervlakte van de continenten. Daarbij lijkt de toename van de CO2 in de lucht met 50% nog relatief onschuldig. De realiteit is echter dat iedereen op aarde al wel heeft meegemaakt hoezeer de opwarming van de aarde gevolgen heeft voor ons dagelijks bestaan. Het besef dat natuur en klimaat onlosmakelijk met elkaar en ons lot verbonden zijn, is tot miljarden mensen doorgedrongen.

Hoe is het boek opgebouwd?

In het voorwoord beschrijft Attenborough de omgeving van Tjernobyl, de wellicht grootste milieuramp die door de mens is veroorzaakt. Op de wijze waarop een natuurdocumentaire zou kunnen worden becommentarieerd, krijgt de lezer de beelden geschilderd van een stad waar eens 50.000 mensen leefden, die na het ongeluk meteen moesten vertrekken.

Bekijk ook:  Recensie Land van echo’s, een opmerkelijk debuut van Mark Stokmans

De stad ziet eruit alsof de bewoners nog maar pas zijn verdwenen en ieder moment kunnen terugkomen, maar ook beginnen de eerste planten de stad terug te nemen voor de natuur. De stad is zo leeg en levenloos dat een plotselinge beweging door de wind schrik aanjaagt. Maar dit is niet eens de grootste fout van de mensheid betoogt Attenborough, die vindt nog steeds plaats en bestaat uit het vernietigen van de natuur en het veranderen van het klimaat.

Daarna volgen er 3 delen. In het eerste wordt het verleden geschetst aan de hand van het leven van de auteur. We volgen hem op zijn tochten om de prachtige documentaires te maken en hoe het besef doordringt dat het niet goed gaat met onze wereld. In het tweede deel volgt een voorspelling hoe het verder zal gaan als er niets verandert in ons leefgedrag. Dat is soms even slikken, maar beslist niet eenzijdig, David Attenborough belicht ook positieve zaken. Het nawoord spreekt over hoop en een toekomst, voor de natuur en ook de mensheid.

Voor wie is het boek bestemd?

Het is een prettig leesbaar boek dat vrijwel iedere lezer zal aanspreken. Ondanks het serieuze onderwerp weet Attenborough het luchtig te houden. Hij gaat niet op een belerend toontje uitleggen wat de mens allemaal fout heeft gedaan in de afgelopen eeuw. Ook de genoemde oplossingen zijn niet wereldvreemd en klinken niet onmogelijk. Daardoor is het boek geschikt voor jong en oud. Er wordt geen wetenschappelijke taal gebruikt en zaken worden duidelijk uit de doeken gedaan. Het is een boek dat je graag een ander cadeau zou doen, nieuw of gelezen.

Bekijk ook:  Recensie biografie Zelensky - Serhi Roedenko

Wil je meer lezen van David Attenborough?

Er zijn meerdere boeken van Attenborough in het Nederlands vertaald, onder andere: