Recensie – Atlas: het verhaal van Pa Salt

Bijna 2 jaar hebben de fans erop moeten wachten: de ontknoping van de Zeven Zussen. Ieder boek leverde enkele raadsels op, maar ook aanknopingspunten over wie Pa Salt was en waarom hij de zeven zussen adopteerde. Even leek het door het vroegtijdig overlijden van Lucinda Riley erop dat de lezersschare nooit de antwoorden op de vele vragen zou kennen. Gelukkig bleek haar zoon bereid om op basis van de vele notities die zijn moeder achterliet een achtste deel uit te geven. Maar zou het boek aan de hooggespannen verwachtingen kunnen voldoen? Inmiddels is het antwoord vrij duidelijk.

Waar gaat het boek over?

In Atlas, het achtste deel en tevens het slot van de immens populaire Zeven zussen-serie van Lucinda Riley, wordt de vraag beantwoord wie Pa Salt was en waarom hij de zussen heeft geadopteerd.

atlas-het-verhaal-van-pa-salt-lucinda-riley-zeven-zussen-deel-8

Atlas, het achtste en laatste deel in de Zeven zussen-serie van Lucinda Riley, vertelt het verhaal van Pa Salt en begint in Parijs, 1928. Een voor dood achtergelaten jongen wordt in huis gehaald door een liefdevolle familie. Daar bloeit hij volledig op, maar het blijft een mysterie wie hij écht is. De jongen weigert een woord los te laten over zijn verleden. Net als hij de ellende waarvoor hij is gevlucht bijna is vergeten – evenals de belofte die hij heeft gezworen na te komen – rukt het kwaad op in Europa en weet hij dat hij weer zal moeten vluchten.

De Egeïsche zee, 2008. De zeven zussen, voor het eerst compleet, ontmoeten elkaar aan boord van de Titan om afscheid te nemen van hun geliefde Pa Salt. Tot ieders verbazing heeft hij aan de zevende zus de sleutel van hun verleden toevertrouwd – maar iedere waarheid die wordt onthuld, roept nieuwe vragen op. Kenden de zussen hun geliefde vader eigenlijk wel? En wat zijn de gevolgen van zijn lang verborgen geheimen?

Recensie Atlas: Het verhaal van Pa Salt

Toen duidelijk werd dat er een achtste deel zou verschijnen, ontstonden er vele theorieën over wie Pa Salt nu feitelijk was en het waarom van de adoptie van de zeven zussen. Uiteraard wordt in dit artikel niet uit de doeken gedaan hoe het precies in elkaar zit. Vele lezeressen willen dat uiteraard zelf het liefst ontdekken en die willen we hier dat plezier niet ontnemen. Hoe heb ik het zelf aangepakt?

Bekijk ook:  25 romans die zich afspelen in Griekenland

Ondanks mijn grote nieuwsgierigheid naar de inhoud heb ik de tijd genomen om het boek zorgvuldig te lezen. Het is met 704 pagina’s ook bepaald een ‘dikke pil’ geworden. Soms heb ik in een van de oudere boeken gebladerd om een bepaalde passage weer te lezen. Dan begrijp je ineens waarom die aanwijzing zo belangrijk was. Zonder verder iets te verraden, kan je ervan uitgaan dat op alle vragen een antwoord wordt gegeven. Zelfs op vragen die je misschien niet eens had! Het is heel duidelijk dat Lucinda Riley tijdens het schrijfproces exact wist wat er nog onthuld moest worden. Zo bekeken is het boek een briljante afsluiting van een magistraal epos.

NIEUW: Puzzelboek over De zeven zussen

Na het ongeëvenaarde succes van de acht romans in de Zeven Zussen-boekenserie is er nu ook De Zeven Zussen Puzzelboek. In samenwerking met Xander Uitgevers brengt Denksport het eerste deel van deze tweedelige uitgave. Dit romantische puzzelboek zit bomvol met aantrekkelijke beeldpuzzels, spannende quizfilippines en natuurlijk de mooiste verhalen uit en over De Zeven Zussen. Baan je een weg door de boeken, liefdes en exotische locaties met hét perfecte cadeau voor Moederdag.

Reserveer het hier.

Is er verschil in schrijfstijl?

Behalve de vraag of het slot een waardige afsluiting van de reeks zou zijn, kwam na het overlijden van de schrijfster ook meteen de vraag op in hoeverre iemand, ook al is dat haar eigen zoon, in staat zou zijn haar stijl voort te zetten. De serie is immers niet alleen een wereldsucces geworden door de kracht van het verhaal, maar ook door de pakkende schrijfstijl. Wie al meerdere recensies heeft gelezen zal de indruk hebben gekregen dat die vraag niet is of zal worden beantwoord. De ene recensent krijgt tranen in de ogen, omdat Harry Whittaker de stijl van zijn moeder goed weet na te volgen. De ander ziet een duidelijk verschil en is daar niet blij mee.

Bekijk ook:  10 schrijfsters zoals Corina Bomann

Persoonlijk sta ik in dubio. Het boek heb ik met veel plezier gelezen. Het was spannend om te ontdekken hoe alle puzzelstukjes op hun plaats vielen. Maar soms ging het wel erg traag. Waar in vorige boeken bij de dialogen soms de vonken ervan af spatten, was dat in deel 8 van De zeven zussen minder het geval. Af en toe leek een gesprek geen enkele kant op te gaan en alleen als bladvulling bedoeld.

Afsluitend heb ik er geen enkele spijt van dat ik het boek heb gekocht en voldeed het aan mijn verwachtingen. Inmiddels heb ik me voorgenomen over een aantal jaren de hele serie nog eens te lezen. De conclusie van deze recensie van Atlas: het verhaal van Pa Salt is dan ook zeker positief. Als je genoten hebt van de rest van de reeks, geniet je ook van deel 8!