De drie bruiloftsgaven van Ineke Verschuren, een recensie

Nog even klampen we ons vast aan de zomer, maar de maanden met een R zijn alweer aangebroken. Een tijd van prachtige kleuren en heerlijk wandelen door een onstuimige wind, maar ook grijze dagen waarop de zon lijkt te zijn verdwenen en de wolken huilen. Dagen waarop de kat liever thuis blijft en jij een mooi boek zoekt om het weer even te vergeten. De drie bruiloftsgaven is een optie.

Wie is Ineke Verschuren?

Ineke Verschuren is een pseudoniem van Tom Rosenberg. Als kind hield hij er al van om verhaaltjes te vertellen. Later vertelde hij verhalen aan kinderen op kamp of tijdens trektochten. Op buitenlandse reizen ging hij steeds op zoek naar nieuwe sprookjes, legenden en verhalen. Uiteindelijk had hij zoveel vertelstof dat hij besloot verhalen te gaan bundelen. Dat gebeurde bij uitgeverij Christofoor waarvan hij medeoprichter en uitgever is.

Waar gaat ‘De drie bruiloftsgaven’ over?

De drie bruiloftsgaven

Een bundel met een veertigtal sprookjes, sagen, legenden en verhalen die die alle in de herfsttijd spelen. Er zijn legenden opgenomen over de strijd in de hemel tussen de aartsengel Michaël en Lucifer, die op de aarde geworpen werd, maar ook verhalen van dappere of slimme mensen die door moed en doorzettingsvermogen wisten te overwinnen. In sommige verhalen wordt beschreven hoe mensen, in navolging van Sint Maarten, weggaven wat zij hadden. In de hier opgenomen verhalen wordt Sint Nicolaas niet uitgebeeld als de pakjesbrenger op 5 december, maar wordt geprobeerd iets van de oorsprong weer te geven. Je komt hem in tal van Russische legenden tegen als beschermheilige.

Recensie De drie bruiloftsgaven

Het boek is beslist geschikt voor gure herfstdagen. Het kan zeker als voorleesboek worden gebruikt maar dan voor oudere kinderen. De verhalen, sprookjes en legendes spelen zich allemaal af in de herfst en zijn soms zeer verrassend, omdat ze zoals de verhalen over Sinterklaas een andere wending nemen dan er wordt verwacht. Er zit een boodschap in de verhalen omdat deze immers ook zijn bedoeld om de lezer te wijzen op normen en waarden in de cultuur zoals deze als belangrijke richtlijn voor het eigen handelen zouden moeten worden beschouwd. Die boodschap, ook de christelijke, wordt echter nergens opgedrongen zodat het boek ook als ontspannen lectuur kan worden beschouwd.

Bekijk ook:  Boeken tijdens de coronacrisis: dit lazen we massaal

Andere uitgaven:

Laat mij het levenswater zoeken

Een bundel met een veertigtal sprookjes, legenden en verhalen die passen bij het voorjaar en de zomer. De gebeurtenissen die horen bij de christelijke feesten die we in het voorjaar vieren – Pasen, Hemelvaart en Pinksteren – worden zeer uitvoerig in de bijbel beschreven. In de verhalenschat van onze cultuur zijn ze echter niet zo zonder meer te vinden. Bij de keuze van sprookjes en verhalen voor deze bundel is geprobeerd die verhalen op te nemen, waarin motieven te vinden zijn die een bepaald facet van de genoemde feesten belichten. Laat mij het levenswater zoeken is een gezinsboek met verhalen om voor te lezen, maar ook om zelf te lezen. Als hulp bij het zoeken naar geschikte verhalen om voor te lezen is in de inhoudsopgave achter elk verhaal een leeftijdsaanduiding gegeven.

Midden in de winternacht

Uit de rijke en gevarieerde schat aan verhalen die er voor de kersttijd zijn geschreven, koos Ineke Verschuren verhalen van onder andere Annie M.G. Schmidt, Paul Biegel, Rian Visser, Miek Dorrestein, Mies Bouhuys, Ger Koopman, Elizabeth Goudge, Selma Lagerlöf en Jakob Streit. De verhalen zijn gerangschikt rond een drietalthema’s: de kerstboom; rond de geboorte van het kerstkind; in de kersttijd.

Naast verhalen bevat deze bundel bekende en minder bekende kerstliedjes en een aantal recepten van traditionele lekkernijen voor de kersttijd.

Bekijk ook:  10 boeken over de zee