Skyward van Brandon Sanderson, recensie van de trilogie

Skyward is een trilogie die wereldwijd geprezen wordt. Het is het eerste sciencefiction werk van Brandon Sanderson, die zich daarvoor vooral concentreerde op high fantasy. De boeken hebben ook zeker fantasy-elementen en werden in eerste instantie gerangschikt als bestemd voor young-adult. Echter is de trilogie inmiddels ook omarmd door het volwassen publiek.

Wie is Brandon Sanderson?

Deze Amerikaanse auteur werd geboren in 1975. Hij groeide op in de staat Nebraska en las op jonge leeftijd al de groten van de high fantasy. In eerste instantie studeerde hij biochemie, maar halverwege zijn studie ging hij over op Engelse literatuur dat hij ook zou gaan doceren. Al vroeg begon hij ook zelf fantasy te schrijven maar zonder veel succes. Zijn 6e roman werd in beperkte oplage uitgebracht. De zesdelige Mistborn serie die hij daarna schreef was mede geïnspireerd door Rorbert Jordan verantwoordelijk voor de serie ‘Rad des Tijds’ en werd beter ontvangen.

Toen Jordan in 2007 stierf was het laatste boek van die serie nog niet afgerond. De weduwe koos Brandon Sanderson om het werk van de overleden auteur af te maken. Dat leverde hem wereldwijde bekendheid op. De auteur is een actief lid van de Kerk van Jezus Christus en de Heiligen der Laatste Dagen, ook wel Mormonen genoemd.

Skyward op volgorde

De trilogie bestaat uit de volgende boeken:

1. Sterrenvlucht
  2. Sterrenlicht
  3. Cytonic

Een korte beschrijving van Sterrenvlucht

Sterrenvlucht Skyward Brandon Sanderson

80 jaar geleden stortte een sterrenschip vol mensen neer op de planeet Detritus, die is omgeven door een eeuwenoude puinschil. De nakomelingen, die zichzelf de Rebellen noemen, leven in grotten maar worden desondanks toch onophoudelijk aangevallen door de Krell. De enige verdediging wordt gevormd door slimme jonge piloten die onbevreesd de lucht in gaan om de gemeenschap te beschermen.

Piloot worden is altijd de ultieme droom van Spensa geweest. Maar haar lot is verweven met dat van haar vader – een piloot die jaren geleden werd neergeschoten, toen hij zijn team laf in de steek liet, waardoor Spensa’s kansen om naar de vliegschool te mogen klein zijn. Een toevallige ontdekking in een lang vergeten grot biedt haar misschien wel een manier om de sterren alsnog te claimen en een oud geheim te onthullen.

Bekijk ook:  Recensie: Openbaring - Jeroen Windmeijer & Tjarko Evenboer

Recensie van Skyward

Na een rustig begin schakelt het boek over in een hogere versnelling en dat tempo blijft daarna gehandhaafd. Spensa begint het verhaal als een boze tiener maar ontwikkelt zich langzaam tot een leider. De andere personages in het boek worden goed uitgewerkt. Sanderson heeft een beeldende manier van schrijven waardoor de vreemde omgeving waarin de gebeurtenissen zich afspelen al snel vertrouwd raken. Als je liefhebber van sciencefiction en fantasy bent, zit je wel goed met deze trilogie.

Behalve toekomstige technologie en het sterrenreizen liggen ook overal min of meer duistere geheimen uit het verleden verborgen die van grote invloed zijn op het heden. Er zijn niet zoveel sciencefiction boeken waarin een vrouw de absolute hoofdrol speelt en zeker niet iemand die zo jong is als Spensa. Dat geeft het boek een extraatje. Samenvattend heeft Sanderson een spannende trilogie geschreven die vooral de liefhebbers van het genre zal aanspreken.

Sale/Solden 2024Sale/Solden 2024