Recensie Rood gevaar van Chris Ryan

Zoek je nog een spannende thriller voor op vakantie? Misschien is Rood gevaar van Chris Ryan dan iets voor jou. Het boek is in mei uitgekomen in de Nederlandse vertaling. Indien je al eerder thrillers van deze Britse schrijver hebt gelezen, weet je wat je kan verwachten. Als het een kennismaking is, kun je hieronder wat meer te weten komen. Een recensie van Rood gevaar door Chris Ryan.

Wie is Chris Ryan?

De naam Chris Ryan is een pseudoniem voor Colin Amstrong (1961) en mits je tijdens de Eerste Golfoorlog volwassen was, ken je waarschijnlijk zijn verhaal. In 1984 trad hij toe tot de SAS, een van de bekendste special service troepen ter wereld.

In de Eerste Golfoorlog werd hij gedropt achter de vijandelijke linie. De groep van 8 moest verkennings- en sabotagemissies uitvoeren. Ze werden betrapt en 3 leden van de groep werden gedood. Vier werden er gevangen genomen, Chris Ryan was de enige van de acht die wist te ontsnappen naar neutraal gebied. Daarvoor moest hij meer dan 300 kilometer lopen door vijandelijk gebied, constant opgejaagd door Irakese militairen. Zijn verhaal werd bekend na de oorlog.

Nadat hij de dienst had verlaten mocht hij schrijven over de ontsnapping. Zijn non-fictie boek ‘The one that got away’ kwam in 1996 uit en werd in het Nederlands vertaald als ‘De achtste man’. Nadien begon Ryan fictie te schrijven, maar wel op basis van ervaringen die hij zelf had opgedaan tijdens zijn jaren in de SAS.

Bekijk ook:  Recensie: De geuren van de kathedraal, Wendy Wauters

Rood gevaar van Chris Ryan

Recensie Rood gevaar Chris Ryan

Porter en Bald zijn twee agenten van de Britse geheime dienst MI6,  althans dat waren ze. Inmiddels zijn ze op leeftijd en gedumpt in een ver afgelegen gebied waar ze niemand in de weg lopen. Maar dan zijn ze ineens weer nodig voor een zeer gevoelige missie. De rechts-extreme politicus Derek Lansbury wordt verdacht van spionage voor het Kremlin. Hij is bezig een geheime bijeenkomst van extreemrechtse partijen te organiseren, waarop iets spectaculairs zal worden voorbereid. Porter en Bald moeten infiltreren in de organisatie en Lansbury onschadelijk maken. Hoe meer ze te weten komen hoe ongelooflijker de plannen blijken te zijn.

Er is een tweede verhaallijn. Een Russische medewerker van de geheime dienst is 6 jaar geleden ondergedoken in Engeland nadat hij was beschuldigd staatsgeheimen te verkopen aan MI6. Het Kremlin vergeet en vergeeft echter nooit. Op een bankje in het park wordt hij vergiftigd met zenuwgas. Hij overleeft de aanval maar moet nu weer kiezen.

Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie Rood gevaar

Als je meer boeken van Chris Ryan hebt gelezen weet je wat je te wachten staat. Ook Rood gevaar is vlot geschreven en staat bol van de spanning. Het enige probleem is wellicht dat Ryan dit keer wel erg ver gaat in de ‘plot’. Dat past minder bij de schrijver die ‘er bij is geweest’. Het boek behoort naar mijn persoonlijke reden niet tot zijn beste thrillers al is het de moeite zeker waard.

Strike back / Porter en Bald boeken op volgorde

Hieronder vind je de boeken uit de serie over Porter en Bald op volgorde.

1. Tegenaanval (Originele titel: Strike back)
  2. Dodenlijst (Originele titel: Deathlist)
  3. Machtsspel (Originele titel: Shadow kill)
  4. Global strike (Originele titel: Global strike)
  5. Rood gevaar (Originele titel: Red strike)
  6. Code zwart (Originele titel: Circle of death)

Tip: Machtsspel

In deze thriller worden Porter en Bald naar Sierra Leone gestuurd om een Engelse officier terug naar huis te brengen. Bij aankomst  in het Afrikaanse land is hun prooi al verdwenen en heeft deze een spoor van vernielingen achter gelaten. De problemen zijn enorm als rebellen de diamantmijnen willen overnemen en alle buitenlanders besluiten te doden. Porter en Bald ontdekken al snel dat er op de achtergrond meer speelt dan alleen geld. Maar kunnen ze iets met die kennis?

Bekijk ook:  Firefly Lane boeken: hier is de Netflix-hit op gebaseerd

Bekijk hier het inkijkexemplaar.