Recensie: Het ultimatum van John Grisham

Iedere lezer heeft wel een of meerdere favoriete schrijvers en als die nog actief zijn, is het telkens weer wachten op een nieuwe roman. John Grisham, de vader van de legal thriller heeft de afgelopen 35 jaar zijn lezers ieder jaar wel verrast met een nieuw boek. Het ene was beter dan het andere maar met zijn kenmerkende schrijfstijl weet hij telkens weer miljoenen over de hele wereld te boeien. Zijn echte fans – en daar reken ik mezelf ook toe – waren zeer verheugd dat er een nieuw boek zou komen over Mitch en Abby McDeere. Een recensie van Het ultimatum, de nieuwe thriller van John Grisham.

Advocaat van de duivel, het grote succes van Grisham

Het grote succes van Grisham begon in 1991 met Advocaat van de duivel (The Firm). Deze spannende thriller die ook snel werd verfilmd, bood naast een spannend verhaal ook een uniek kijkje in de wereld van de advocatuur (op zijn Amerikaans). Het boek en de film lopen niet geheel parallel, maar lezer en kijker zullen zich vast weleens hebben afgevraagd hoe het leven van het echtpaar verder zou zijn verlopen. In Het ultimatum wordt het antwoord gegeven.

Waar gaat Het ultimatum over?

john-grisham-het-ultimatum

Hoe is het afgelopen met Mitch en Abby McDeere nadat ze advocatenkantoor Bendini, Lambert & Locke in Memphis hadden ontmaskerd en het land waren ontvlucht? Het antwoord vinden we terug in Het ultimatum, het meeslepende vervolg op Advocaat van de duivel, de megabestseller die het startschot vormde voor John Grishams carrière.

Bekijk ook:  Jack Ryan boeken, de Amerikaanse James Bond van Tom Clancy

Vijftien jaar na dato zijn Mitch en Abby neergestreken in Manhattan, waar Mitch partner is geworden in een van de grootste advocatenkantoren ter wereld. Wanneer een vroegere mentor in Rome hem om een gunst vraagt, raakt Mitch betrokken bij een sinistere zaak die wereldwijd verstrekkende gevolgen heeft en die zijn collega’s, vrienden en familie in groot gevaar brengt. In het verleden heeft Mitch laten zien dat hij zijn vijanden te slim af kan zijn, maar deze keer lijkt hij geen kant op te kunnen…

Een recensie Het ultimatum

Het is niet noodzakelijk om het eerdere boek gelezen te hebben of de film te hebben gezien. Grisham weet met een aantal flashbacks de lezer perfect op de hoogte te brengen van wat er in het verleden is gebeurd en van belang is voor het nieuwe verhaal.

Je kunt de eerste vijftig bladzijden er rustig voor gaan zitten, Grisham maakt op zijn bekende wijze in detail duidelijk wat het betekent om partner te zijn van een van de grootste firma’s in New York. De luxe van vliegreizen en hotels die wordt beschreven is slechts weggelegd voor de ‘happy few’, onder andere topadvocaten (en schrijvers van bestsellers). Het is wel prettig om je even te mogen onderdompelen in een wereld die je nooit zelf zal meemaken. Uiteraard krijgt Mitch het niet voor niks en al snel beginnen de problemen die zich steeds meer opstapelen.

De plot is – zonder er hier te veel over te vertellen – zeker bijzonder en past in onze moderne tijd. Toch ga je op de een of andere manier nooit op het puntje van je stoel zitten, ondanks het feit dat er veel meer actie is en slachtoffers vallen dan in ‘Advocaat van de duivel’. Is de charme van het echtpaar een beetje verbleekt of zijn er te veel onwaarschijnlijke wendingen in het boek? Het bijzondere van het eerste boek over het stel was immers dat, ondanks de spanning, de details bleven kloppen. Er blijft dus een tweeslachtig gevoel over na het lezen van Het ultimatum. Het boek is zeker een echte Grisham, maar niet een van de beste. Wellicht was het geen goede keuze om een vervolg te schrijven op een onnavolgbaar boek. Toch fijn om de verzameling voorlopig weer compleet te hebben.

Bekijk ook:  Robert Galbraith boeken op volgorde en wie zit er achter dit pseudoniem?

Eén gedachte over “Recensie: Het ultimatum van John Grisham