Recensie: Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt – Kluun

Op 18 juni is het weer Vaderdag. Is het bovengenoemde boek een leuk cadeau voor aanstaande vaders en voor degene die die zware beginperiode al achter de rug hebben? Zullen vrouwen dit boek ook kunnen waarderen? In deze recensie vind je een persoonlijke mening. Vaderdag bestaat al sinds de 16e eeuw. Toen werd deze dag gevierd op 19 maart en dat is St. Jozefdag. De aardse vader van Christus werd op deze dag geëerd. De Vaderdag zoals we die vandaag kennen, werd het eerst gevierd in 1910 in de VS, een jaar nadat daar ook de eerste Moederdag was gehouden. Zowel in de VS als in Europa waren het de winkeliers die deze dagen hebben gepromoot. In de meeste landen is de derde zondag in juni Vaderdag. In België gebeurt dat een week eerder.

Wie is Kluun?

Raymond van de Klundert (1964), kortweg Kluun, werkte jarenlang als strateeg in de reclamewereld. In 2003 debuteerde hij met Komt een vrouw bij de dokter (1,2 miljoen exemplaren verkocht, in 30 landen vertaald), gevolgd door De weduwnaar (half miljoen verkochte exemplaren) in 2006. Tussendoor schreef Kluun Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt! (2004), een zwangerschapsboek voor aanstaande vaders, en richtte hij NightWriters op. Zijn columns werden gebundeld in Klunen (2008), gevolgd daar Klunen2 (2013).

In 2009 werd Komt een vrouw bij de dokter verfilmd met in de hoofdrol Carice van Houten. Begin 2011 verscheen Haantjes. Eveneens in 2011 verscheen het boek Aan de Amsterdamse nachten waarin Kluun samen met Parool-journalist Hans van der Beek de honderd meest geruchtmakende Amsterdamse etablissementen op een rij zet. In 2017 verscheen DJ, Kluuns hilarische en ontroerende pageturner over een wereld waarin iedereen iedereen gebruikt, geld en roem het hoogste goed zijn geworden en niets, maar dan ook niets meer echt is.

Bekijk ook:  Recensie Een daad van liefde, Carol Drinkwater

Waar gaat het boek Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt over?

Wat zijn hormonen en hoe ga ik ermee om? Hoe herken ik een wee als ik er een tegenkom? Wat is het nut van ontsluiting en een tangbevalling? Zijn tepelhoedjes, bedklossen en voedingsbeha écht bestaande woorden? En hoe zit het met de seks?

Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt! geeft antwoord op deze vragen, bevat een verklarende woordenlijst in een voor mannen begrijpelijke taal en tips om uzelf door de zwangerschap heen te bluffen.

Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt! mag gerust de ‘standaard’ worden genoemd wanneer we het hebben over boeken voor aanstaande vaders.’

VADER Magazine

‘Kluun beschrijft op geestige en originele wijze wat je van je nieuwe rol kunt verwachten. Het boek is niet alleen grappig, maar ook zeker informatief en nuttig. Voor de aanstaande papa die het graag luchtig houdt, maar toch uitgebreide informatie zoekt.’

De recensie van Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt

De eerste zin in het boek is: “Gefeliciteerd, u hebt een vrouw zwanger gemaakt. Met een beetje geluk is het ook nog eens uw eigen vrouw.” Dat mag je toch best mannenhumor noemen en niet iedere vrouw zal daarom kunnen lachen. Maar het boek is immers ook bedoeld voor mannen. Het is wel duidelijk dat Kluun zich vooral richt op de man wiens favoriete sport voetbal kijken is en die graag een kratje bier op het balkon heeft staan. Aan deze onderwerpen wordt ook veel aandacht geschonken. Maar het boek is beslist niet geschreven als een grote grap en niet spottend bedoeld voor een periode die voor iedere man verwarrend is/zal zijn geweest.

Bekijk ook:  De boeken van Linda Winterberg, serie Het wijndomein op volgorde

Het geeft ook gewoon praktische informatie maar in een andere verpakking dan boeken over deze periode die vaak zoetsappig zijn en vooral bedoeld voor vrouwen. Wellicht is de hoeveelheid grappen een beetje te veel van het goede zeker in de tweede helft van het boek. Het is wel een aanrader voor iedere man, aanstaande vader of daar al gearriveerd, die kan lachen om een ironische benadering van die bijzondere 9 maanden.