Recensie De gunst – Nicci French

Hieronder vind je een beknopte recensie van De gunst, het nieuwe boek van Nicci French van dit jaar. De thriller kwam vorige maand uit en kon meteen op een aantal negatieve recensies rekenen. Zijn die recensies terecht? Ik won het boek via Love to read en kon mezelf een onafhankelijke mening vormen. Een korte samenvatting en een recensie van De gunst – Nicci French.

Gegevens van het boek

• Titel: De gunst
  • Auteur: Nicci French
  • Uitgeverij: Ambo|Anthos
  • Jaar van uitgave: 2022
  • Aantal pagina’s: 416 blz.
Recensie De Gunst Nicci French Meerlezen

Korte samenvatting De gunst

In De gunst maken we kennis met Jude, een vrouw die haar hele leven al arts wilde worden en haar droom werkelijkheid zag worden. Ze is gelukkig met Nat, haar verloofde. Dan duikt plotseling haar eerste liefde op. Hun relatie werd ruw verstoord door een heftig auto-ongeluk en sindsdien hebben ze elkaar niet meer gezien. Alle herinneringen komen weer boven als Jude en Liam plotseling tegenover elkaar staan. Hij vraagt haar om een gunst: of ze hem dat weekend nog eens wil ontmoeten in een huisje in Norfolk. Ze aarzelt slechts een moment, maar besluit hem de gunst te verlenen. Dan komt haar leven in een achtbaan terecht. Ongewild wordt ze het leven van Liam in gezogen als ze een paar vreemde telefoontjes krijgt.

Recensie De gunst – Nicci French

Van Nicci French verwachten we inmiddels een thriller waar je haren van overeind gaan staan. Zo’n boek waarbij je na het lezen toch even over je schouder kijkt om jezelf ervan te overtuigen dat je echt alleen in huis bent. De gunst kreeg een aantal minder goede recensies op bol.com en daardoor aarzelde ik om dit boek te lezen. Bij de winactie waarmee ik dit boek kreeg, mocht ik kiezen uit drie boeken. Normaalgesproken zou ik meteen voor de Nicci French zijn gegaan, maar de negatieve commentaren deden mij aarzelen. Toch ben ik blij dat ik het boek uiteindelijk gekozen heb. Waarom? Dat lees je in deze recensie van De gunst.

Bekijk ook:  10 bijzondere non-fictieboeken over dieren

Het boek mag dan niet bloedstollend spannend zijn, het leest beslist lekker weg. De hoofdstukken zijn kort en krachtig en de schrijfstijl is bijzonder prettig. Je verwacht gedurende het boek geen pistool in de nek van Jude, maar dat is ook niet altijd nodig. Het verhaal is erg intrigerend, bijna op een detective af. Voor mij hoeft er niet altijd veel bloed te vloeien in een boek. Ook zonder allerlei gruwelijke details moet je een spannend verhaal neer kunnen zetten. Het gaat erom dat de zoektocht goed in elkaar zit en dat is in dit boek zeker het geval. Gedurende het verhaal wil je weten wie de moordenaar was, maar meer nog waarom Liam plotseling voor Judes neus verscheen. Wat wilde hij haar vragen en waarom heeft hij het juist aan haar gevraagd? Vooral die laatste vraag hield mij door het boek heen erg bezig en pas aan het einde van het boek merk je dat er een diepere laag in het verhaal zit.

Is De gunst een aanrader?

Persoonlijk vind ik De gunst een aanrader. Het is wellicht niet het beste boek van Nicci French, maar dat hoeft ook niet. Als je fan bent van de boeken van dit auteursduo, dan zal je dit boek ook graag uitlezen. Geen bloedstollende thriller, wel een ingewikkeld raadsel, wat beslist niet doorsnee is. Door de korte hoofdstukken en de prettige stijl heb je deze thriller zo uit. De pers vindt het boek overigens ook een aanrader, de VN Detective & Thrillergids gaf de thriller 4 sterren.

Bekijk ook:  Recensie: Wij hebben het geweten van Catherine Chidgey

Bol 7 daagse