Het torentje van Adelheid – Marja Visscher – recensie

Ken jij het boek ‘Het torentje van Adelheid’ al? Deze historische roman is nog niet zo lang geleden uitgekomen en van Uitgeverij Zomer & Keuning ontving ik een recensie-exemplaar, waarvoor dank! Hieronder vind je een korte samenvatting van het boek (zonder spoiler uiteraard) en lees je wat ik ervan vond.

Persoonlijk ben ik dol op historische romans. Niet alleen omdat er in het verleden vaak mooie verhalen ‘leven’, maar ook doordat je zo vaak op nieuwe dingen uit de geschiedenis stuit. Ik realiseerde me dat ik vrijwel niets over Thorbecke wist, behalve dan dat hij een belangrijke rol in de Nederlandse politiek heeft vervuld. Verder speelt een deel van het boek zich af in Dresden, een bekende stad voor mij. Daarom was ik erg nieuwsgierig naar Het torentje van Adelheid.

Gegevens van het boek

• Titel: Het torentje van Adelheid
  • Auteur: Marja Visscher
  • Uitgeverij: Zomer & Keuning
  • Jaar van uitgave: 2021
  • Aantal pagina’s: 334 blz.

Waar gaat Het torentje van Adelheid over?

Het torentje van Adelheid vertelt het verhaal van Johan Rudolph Thorbecke en Adelheid Sorger. Het boek begint op het moment dat Adelheid volwassen aan het worden is. Thorbecke heeft altijd al een speciaal plaatsje in zijn hart voor haar gehad, maar wanneer ze een vrouw is geworden, wordt hij verliefd op haar, ondanks het leeftijdsverschil. Haar moeder had dit nooit kunnen denken, daar zij zelf vele jaren met Thorbecke gecorrespondeerd heeft. Maar wat Adelheid al op vierjarige leeftijd riep: ‘Later trouw ik met de professor en word ik koningin van Nederland.’, komt toch uit. Hun liefdesverhaal gaat de geschiedenis in als een van de meest diepe liefdes van die tijd, waarin verstandshuwelijken nog veel vaker voorkomen. Maar hun leven samen kent beslist zijn ups & downs.

Bekijk ook:  10 interessante boeken over Rusland

Het boek Het torentje van Adelheid heeft een duidelijke opbouw. Het begint op het moment dat Adelheid 16 is en Thorbecke haar als een vrouw gaat zien. Je weet waar het naartoe gaat, maar het gaat om het verhaal erachter. Dat komt in dit boek mooi uit de verf. De hoofdstukken hebben een prettige lengte en de verhaallijn is duidelijk uitgewerkt.

Recensie Het torentje van Adelheid

Wat vond ik van Het torentje van Adelheid? Het boek leest vanaf het eerste hoofdstuk lekker weg. De schrijfstijl is vlot en beschrijvend. Voor mij was het een extraatje dat ik bekend ben in Dresden, omdat er bepaalde plaatsen in Dresden ook echt in het boek naar voren komen, zoals de Altmarkt. Als je op die plaatsen gelopen hebt, is het nog leuker om erover te lezen. Ook Leiden is een belangrijke stad voor Thorbecke geweest.

Het torentje van Adelheid Dresden

Het boek is bijzonder sfeervol geschreven en leest vooral zo in de aanloop naar kerst heerlijk weg. Je ziet de arrenslede en schaatsende paren voor je, en een grappig detail is ook dat de Duitse Adelheid valt over de sobere Nederlandse Kerstmis. Dat moet met name in die tijd inderdaad echt heel anders zijn geweest. Nog steeds wordt er in Duitsland vaak veel uitbundiger kerst gevierd dan hier.

Verder is het een boek met een erg warme sfeer. Je leest hoe buitenstaanders tegen het gezinnetje aankijken en hoe graag iedereen bij het echtpaar Thorbecke komt. Doordat de personages zo goed uitgewerkt zijn, leef je echt met hen mee, zeker als er ook moeilijke momenten in het boek worden beschreven. Het is goed om een boek te lezen waarin zowel blijdschap als verdriet naar voren komt en waarbij je ook steeds weer ziet dat het echtpaar probeert om er samen uit te komen, om elkaar in het verdriet niet uit het oog te verliezen. Bijzonder is daarbij natuurlijk dat het waargebeurd is, en al is het geromantiseerd, dat geeft wel een extra dimensie aan het verhaal.

Verder moet ik bekennen dat ik bijzonder weinig wist over de politieke achtergrond van die tijd en daar kom je spelenderwijs ook meer over te weten via dit boek. Je maakt bijvoorbeeld ook kennis met koning Willem III en koningin Sofie.

Bekijk ook:  Recensie De boekwinkel voor gebroken harten

Hoewel het in een historische roman natuurlijk niet hoeft, vind ik persoonlijk wel graag wat spanning in het boek. Dat kom je in deze roman niet tegen. Wanneer je dan het nawoord leest, is dat echter niet meer dan logisch. De schrijfster vertelt hier over haar fascinatie voor Adelheid en legt uit dat ze zich zoveel mogelijk aan de echte gebeurtenissen heeft gehouden. Al met al is het een prachtige historische roman en zal ik zeker nog vaker iets van deze schrijfster lezen.

Is Het torentje van Adelheid een aanrader?

Ik kan het boek Het torentje van Adelheid beslist aanraden en ben ook benieuwd geworden naar de andere boeken van Marja Visscher. De dame van het Voorhout is een titel die ik al heel veel langs heb zien komen en waarvan het verhaal me beslist aanstaat. Wanneer je houdt van historische romans, zal je zeker genieten van Het torentje van Adelheid. Het is leuk dat het over een vrij onbekend verhaal gaat. Van Thorbecke heeft iedereen wel gehoord, maar over zijn relatie met deze boeiende vrouw weten maar weinig mensen. Je leest dus niet alleen een mooi verhaal, maar komt ook leuke dingen te weten uit de geschiedenis.

Je kunt Het torentje van Adelheid aanschaffen via bol.com of via de lokale boekhandel.

De andere boeken van Marja Visscher

Hieronder vind je een lijstje met alle romans van Marja Visscher die tot op heden verschenen zijn: