De Aardkinderen van Jean Marie Auel op volgorde + beknopte recensie

Ben jij iemand die wel houdt van een uitdaging op leesgebied in de kille maanden die voor ons liggen? Misschien zijn de 6 delen van de Aardkinderen van Jean Marie Auel dan iets voor jou. Het zijn forse romans met een prehistorische achtergrond, spanning en romantiek. Inmiddels worden de boeken in wetenschappelijke kringen, waar ze eens verguisd werden, ook meer gewaardeerd door recente wetenschappelijke ontdekkingen. Maar het is vooral heerlijk leesvoer voor de liefhebbers.

Wie is Jean Marie Auel?

De Amerikaanse schrijfster werd geboren in 1936. Als een van de vijf kinderen van een huisschilder en huisvrouw viel ze op door haar grote intelligentie. Ze werd lid van Mensa en studeerde af aan de universiteit van Portland. Ze trouwde op 18-jarige leeftijd en besteedde in eerste instantie haar tijd aan haar gezin met 5 kinderen. In 1977 besloot ze te beginnen met de voorbereidingen van een prehistorische roman: De Aardkinderen.

Hiertoe las ze zoveel mogelijk wetenschappelijke studies maar ze leefde ook enige tijd in en van de natuur om zoveel mogelijk te weten te komen over de jacht met primitieve wapens, eetbare planten en natuurlijke medicijnen. Tenslotte ging ze naar Europa om de grotten die in prehistorische grotten bewoond waren geweest te bezoeken. Ze besloot te schrijven over Ayla. Haar hoofdpersoon is ‘anders’, een moderne mens in de wereld van de Neanderthalers. Haar omgeving ziet haar ook als anders wat veel spanningen oplevert  en Ayla leeft in een wereld vol anderen. Het verhaal loopt door in 6 romans. De boeken zijn  zeer succesvol en overal ter wereld uitgebracht. In eerste instantie was er uit wetenschappelijke hoek veel kritiek op de boeken.

Bekijk ook:  Recensie Het kersenspoor door Sarah Steele

Het contact tussen Neanderthalers en moderne mens en vermenging van beide soorten stond niet vast en de boeken leken derhalve slechts op de fantasieën van Auel te berusten. In 2010 werd op basis van DNA onderzoek echter bewezen dat het DNA van de huidige mens ook sporen van de Neanderthaler bevat. Hoewel we nooit zullen weten wat er zich 35.000 jaar in de wereld van Ayla afspeelde, is het mogelijk dat de hypotheses in haar boek op realiteit berusten.

De boeken van De Aardkinderen op volgorde

1. De stam van de holebeer – The clan of the cave bear
  2. De vallei van de paarden – The valley of the horses
  3. De mammoetjagers – The mammoth hunters
  4. Het dal der beloften – The plains of passage
  5. Een vuurplaats in steen – The shelters of stone
  6. Het lied van de grotten – The land of painted caves

Samenvatting De stam van de holebeer

De serie De Aardkinderen vertelt het verhaal van het mysterie van het ontstaan van de mensheid en de harde strijd om in de prehistorie te overleven. Jean Auels boeken hebben al miljoenen lezers meegevoerd naar de boeiende prehistorische wereld van Ayla en haar tijdgenoten. In de prehistorische wildernis van het Europa van 35.000 jaar geleden vindt de Stam van de Holenbeer een klein meisje. Ze is moederziel alleen; haar familie is bij een aardbeving om het leven gekomen.

Hoewel het kind niet tot het volk van de Stam behoort, ontfermt Iza, de medicijnvrouw, zich over haar. Ze krijgt de naam Ayla, en Iza onderwijst haar geduldig in heelkunde en kruidenleer.

Als Ayla opgroeit, wordt langzaam maar zeker duidelijk dat ze verschilt van de andere stamleden. Ayla draagt de toekomst van de mens in haar bloed, maar ze botst met de oude cultuur van de Stam. Ze is namelijk vlugger, ondernemender, slimmer, ánders…

Bekijk ook:  Rokesby serie van Julia Quinn op volgorde

Een persoonlijke indruk van de serie

De boeken lezen heerlijk weg en zijn vlot en boeiend geschreven. Ze zijn wellicht vooral voor vrouwelijke lezers bedoeld omdat alles om Ayla draait. Onwillekeurig vraag je je bij het lezen af in hoeverre het echt zo gebeurd zou kunnen zijn en dat is uiteraard een compliment. Misschien is 6 dikke romans net iets te veel van het goede geweest. Het bijzondere van het verhaal is er in deel 5 en 6 wel een beetje van af. De boeken zijn ook afzonderlijk leesbaar maar voor het beste begrip is de juiste volgorde een goede keuze.