30 dagen duisternis, een recensie

Het is een voorrecht als je een boek mag lezen voordat het daadwerkelijk uitkomt in het Nederlands. Dank aan Uitgeverij Ambo Anthos daarvoor. Als je ‘Dertig dagen duisternis’, de debuutroman van Jenny Lund Madsen, wilt lezen, zal je nog even geduld moeten hebben: tot 10 januari 2022. Liefhebber van het genre? Reserveren is nu al mogelijk.

Het boek kreeg de Deense Harald Mogensenprijs voor de beste literaire thriller van het jaar. Dat is bijzonder voor een eersteling en een schrijfster die nog zo jong is. Een citaat uit het juryrapport: ‘Jenny Lund Madsen heeft een spannende, originele en goed geschreven misdaadroman afgeleverd. Een prikkelende plot met meerdere lagen.’

Wie is Jenny Lund Madsen?

Er is maar weinig bekend over de schrijfster, die geboren werd in 1983. Met ‘30 dagen duisternis’ heeft ze haar eerste roman afgeleverd. Daarvoor werkte ze vooral al schrijfster van scripts. Ze heeft onder andere meegewerkt aan een bekende Deense misdaadserie ‘Follow the money’. Binnen Denemarken heeft ze inmiddels een naam opgebouwd. Als snel na het verschijnen van ‘30 dagen duisternis’ werden de vertaalrechten aan meerdere landen verkocht. Een teken dat deze roman de moeite waard is.

Waar verschilt een Scandinavische thriller van een Nederlandse of een Engelse?

Ergens verwacht je dat in de grote stad er af en toe een lijk opduikt. Bij een zo grote groep mensen die dicht opeen woont, zit er altijd wel eentje tussen die niet deugt immers. Daar spelen de meeste thrillers zich af in Nederland of Engeland. Maar in de prachtige ongerepte Scandinavische natuur is dat anders. Een seriemoordenaar woont immers niet in een klein romantisch dorpje waar iedereen elkaar kent en er geen duistere geheimen zijn? Of toch wel en hoe bedreigend is dat dan?

Bekijk ook:  Preston & Child, een bijzonder schrijversduo: Pendergast op volgorde en meer

De hoofdpersonen die de misdaden moeten onderzoeken zijn natuurlijk erg intelligent en goed opgeleid, maar het zijn in Scandinavische misdaadromans geen supermannen en -vrouwen. Ze hebben in het algemeen flink wat relatie- en andere problemen door hun werk of wellicht door hun karakter. Soms lijken ze tegen een depressie aan te hangen. Kortom: het zijn ook maar heel gewone mensen net als ik en wellicht ook jij. Die typische succesformule van Scandinavische misdaadromans en -series is overigens niet onopgemerkt gebleven in andere landen. Met name de speurder met eigen karakter komt steeds meer voor in andere taalgebieden.

Waar gaat ‘30 dagen duisternis’ over?

Dertig dagen duisternis recensie

Hannah is een schrijfster en haar romans worden goed ontvangen, maar niet bijster veel verkocht. De wat snobistische auteur heeft hoog literaire pretenties en dat brengt haar in conflict met een succesvolle schrijver van misdaadromans. In een vlaag van hooghartigheid, mede veroorzaakt door een glaasje te veel, beweert ze binnen 30 dagen een succesvolle misdaadroman te kunnen schrijven. Weer nuchter besluit ze voor het schrijven af te reizen naar een piepklein IJslands dorpje  om in alle rust aan de klus te beginnen. Vlak na haar aankomst wordt het lijk van de zoon van een visser uit het water gehaald. Dat is bijzonder vreemd omdat de jongeman aan watervrees leed. Hannah wordt in het onderzoek getrokken. Vindt ze hier inspiratie voor haar roman of komt ze te dicht bij de duistere geheimen van dit bijzondere dorp?

Recensie van ‘30 dagen duisternis’

Zoals uit de prestigieuze prijs en de vele vertalingen al blijkt, is dit een typisch Scandinavische misdaadroman die er mag zijn. Hannah heeft genoeg persoonlijke problemen voor een hele groep speurders. De omgeving is beslist niet de plaats waar je misdaden verwacht, maar eerder een stoer verhaal over heldendaden op zee. Het verhaal is wat trager dan bijvoorbeeld een Engelse thriller, maar het is een echte pageturner. De ontknoping is een verrassing, die je toch misschien had kunnen zien aankomen. Voor een liefhebber van het genre is het boek een echte must. Moet jij je eerste Scandinavische misdaadroman nog lezen, dan is ‘30 dagen duisternis’ een prima optie.

Bekijk ook:  Recensie De gunst - Nicci French