Recensie: Ik blijf altijd bij jou – Smriti Halls & Steve Small

Kinderen zijn gek op hun knuffeldieren en verhaaltjes daarover. De (teddy)beer is daarbij het meest gewild. Het idee om zachte dieren te maken die door kinderen konden worden geknuffeld ontstond in Duitsland in de tweede helft van de 19e eeuw. Beren werden in eerste instantie staand op vier poten gemaakt, maar later kwam het idee van een zittende beer met beweegbare poten en een vriendelijke snuit. Op dit moment zijn kinderboeken over beren razendpopulair. Waar komt de teddybeer eigenlijk vandaan en wat mag je verwachten van de boeken van Smriti Halls & Steve Small? Een recensie van Ik blijf altijd bij jou.

Hoe is de teddybeer ontstaan?

In 1902 kwam er een enorme order uit de VS. De toenmalige Amerikaanse president Theodore Roosevelt was een fervent jager en werd na een zware periode uitgenodigd voor de jacht op een beer. Deze verzwakte beer kon zich nauwelijks nog verzetten tegen de vele jachthonden en werd door een jager met een touw vastgebonden aan een boom, zodat Roosevelt het genadeschot kon geven. Die weigerde dat pertinent, omdat hij dit niet sportief vond. Er werd een spotprent uitgebracht waarop te zien was hoe de president weigerde op een beertje te schieten dat opmerkelijk veel weg had van een knuffeldier. Een handige leverancier van knuffelberen vroeg toestemming om deze naar de president te mogen noemen. Deze kon daar wel om lachen en de teddybeer was geboren en zou de hele wereld veroveren.

Bekijk ook:  Dagboek van een muts op volgorde - leuke boeken voor meiden

Wie zijn Smriti Halls & Steve Small?

Smriti Halls komt oorspronkelijk uit India en is al vele jaren actief als schrijfster van kinderboeken. Vooral in de VS is ze erg beroemd.  Haar eerste boek met prenten werd een nummer 1 bestseller in de VS en vervolgens in meer dan 30 verschillende talen uitgebracht. Zij verzorgde de tekst (op rijm) voor ‘Ik blijf altijd bij jou’.

Steve Small is een echte duizendpoot en al 30 jaar werkzaam in de reclamebusiness. Maar ook maakt hij illustraties onder andere voor Disney. Hij heeft ook meegewerkt aan kinderboeken zoals ‘De eend die niet van water hield’ en ‘Kleine, dappere beer’.

Waar gaat ‘Ik blijf altijd bij jou’ over?

Ik blijf altijd bij jou

Er zijn inmiddels 3 delen verschenen die allemaal gaan over de eekhoorn en de beer. Ze zijn de beste vrienden die je maar kan voorstellen en doen alles samen. Maar Beer is wel een beetje lomp en vaak heel erg aanwezig. “ik zou ook wel eens een tijdje alleen willen zijn’, probeert Eekhoorn voorzichtig. ‘Echt waar?’ Beer vraagt het stomverbaasd, en besluit dan maar verdrietig weg te gaan.

In het tweede deel wil Kip ook wel zo’n geweldige vriendschap als Beer en eekhoorn hebben. Maar is dat wel mogelijk?

Wij dachten:
wij tweetjes – dat is ideaal.
Maar drie is nog beter –
zo niet GENIAAL.

In het derde boek besluit Eekhoorn een groot feest te geven voor alle vrienden. Beer vindt het reuze spannend, maar Eekhoorn is enorm enthousiast. Als het feest eenmaal begint, geniet Beer er met volle teugen van. Het wordt de eekhoorn allemaal een beetje te veel en hij loopt stilletjes weg. Beer gaat hem snel zoeken, want samen kunnen ze immers alles aan.

Bekijk ook:  Recensie Wacht op mij - Santa Montefiore

Recensie Ik blijf altijd bij jou

Dit voorleesboek is bedoeld voor kinderen van 3 jaar of ouder, maar zal volwassenen ook charmeren. De teksten zijn op rijm en moeilijke woorden horen er niet bij, zodat ook de jongsten alles meekrijgen. De voorlezer zal er beslist ook van genieten. De tekeningen zullen de kinderen (en ouders) beslist aanspreken. Op sommige pagina’s zijn meerdere te vinden, af en toe is er een echt grote afbeelding. De boodschappen over vriendschap die de boeken geven, zijn subtiel en perfect in beeld gebracht. Een leuk cadeau voor jonge kinderen en voorleesouders.