Recensie: Het lied van ooievaar en dromedaris – Anjet Daanje

Literatuur is vaak een moeilijk genre met een uiterst kritisch lezerspubliek. Waar de één een boek te simpel vindt, denkt een ander juist dat het te ingewikkeld is met allerlei verborgen betekenissen. En waar houden zinnen op mooi en betekenisvol te zijn en begint mooischrijverij als doel op zich? Als je dan literatuurprijzen wilt uitdelen kan je beter maar stevig in je schoenen staan en de keuze baseren op de mening van een uitgebreide en vakkundige jury. De Libris literatuurprijs 2023 ging op 8 mei naar Het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje.

Over de schrijfster Anjet Daanje

Anjet Daanje (1965) is een pseudoniem van Anjet de Boer. Ze studeerde wiskunde in Utrecht. Als schrijfster nam ze de achternaam van haar moeder aan. Voor haar zesde roman Gezel in marmer kreeg ze goede kritieken, maar de verkoop viel tegen. Dat gold ook in eerste instantie voor De herinnerde soldaat, totdat deze in 2020 terecht kwam op de longlist voor de Libris literatuurprijs en enthousiaste kritieken kreeg in onder meer het NRC. Het lied van ooievaar en dromedaris won zowel bij Libris als de Boekenbon literatuurprijs. Het was de eerste keer dat een boek beide prijzen won. De jury van Libris prees het boek als een ode aan de verbeelding en de literatuur zelf.

Waar gaat Het lied van ooievaar en dromedaris over?

het-lied-van-ooievaar-en-dromedaris-anjet daanje

Eliza May Drayden, het hoofdpersonage van Het lied van ooievaar en dromedaris, is al dood als de roman in het jaar 1847 in het Yorkshire dorpje Bridge Fowling begint. Ieder volgend hoofdstuk schuift ten opzichte van het voorgaande een stukje op in de tijd, totdat het verhaal in het elfde hoofdstuk in onze huidige tijd is aangeland. De roman vertelt dan ook niet over Eliza May Draydens leven, maar over haar roerige leven na de dood.

Bekijk ook:  Jack Ryan boeken, de Amerikaanse James Bond van Tom Clancy

De lezer leert Eliza May kennen via de levens van anderen, en via biografieën en verhandelingen over haar, want zij was de schrijfster van een uitzonderlijke roman, die tijdens haar leven werd verguisd, maar die in de loop van 170 jaar door steeds meer lezers als een meesterwerk wordt gezien. Over haar leven is bitter weinig bekend, de omstandigheden waaronder ze stierf zijn een mysterie, en naast haar roman is de enige tekst die ze heeft nagelaten een aantekenboekje met daarin geheimzinnige tekeningen, gedichten en tabellen.

Anjet Daanje liet zich voor haar roman inspireren door het leven en werk van de negentiende-eeuwse schrijfster Emily Brontë. Het lied van ooievaar en dromedaris borduurt voort op de ingenieuze verhaalstructuur van de roman Wuthering Heights (Nederlandse titel: Woeste hoogten). Waar Wuthering Heights twee vertellers heeft en het verhaal twee generaties en twee keer achttien jaar omspant, heeft Het lied van ooievaar en dromedaris elf vertellers die de lezer meenemen in een verhaal dat zich over drie eeuwen uitstrekt.

Een recensie Het lied van ooievaar en dromedaris

Is het noodzakelijk dat je Wuthering heights hebt gelezen of meer weet van Emily Brontë om dit boek te kunnen waarderen? Eigenlijk niet, omdat het een eigen sfeer heeft en de spanning zich opbouwt. Het is een boek dat je niet snel weglegt ondanks het feit dat het meer dan 650 pagina’s telt. Het taalgebruik is mooi en de zinnen doen soms denken aan gesponnen suiker. Daar hou je van of dat verafschuw je, maar dat geldt voor literatuur in het algemeen ook vaak. Een van de kritieken op het boek gaf aan dat de schrijfster maar zou moeten stoppen, omdat Het lied van ooievaar en dromedaris eigenlijk niet te overtreffen is. Persoonlijk hoop ik op een volgend exemplaar.

Bekijk ook:  Going infinite door Michael Lewis, een recensie