Recensie De motormeiden, Jenni L. Walsh

Mijn oma maakte de oorlog zelf mee en door haar verhalen doen oorlogsromans me altijd wat meer. Dat geldt zeker ook voor De motormeiden van Jenni L. Walsh. Lees hieronder waar het boek over gaat en wat je ervan mag verwachten.

Gegevens van het boek

Titel: De motormeiden
Auteur: Jenni L. Walsh
Uitgeverij: Kok
Jaar van uitgave: 2023
Aantal pagina’s: 384 blz.

Waar gaat De motormeiden over?

Een ontroerende oorlogsroman over liefde, geheimen en veerkracht, geïnspireerd door ware gebeurtenissen.

De motormeiden Jenni L Walsh

‘De motormeiden’ van Jenni L. Walsh gaat over twee dappere vrouwen die hun leven wagen voor hun land ten tijde van oorlog. Marion, opgegroeid als wees, en Evelyn, bevoorrecht maar getekend door haar beperking, nemen beiden de kans aan om zich in te zetten voor de Britse vrouwenmarine, de Wrens, om zich zo aan de verwachtingen van de maatschappij te onttrekken. Beide vrouwen ervaren weerstand vanuit hun omgeving: Marions beste vriend Eddie laat haar niet gaan zonder zelf ook in dienst te treden en Evelyns ouders zouden haar het liefst zien trouwen. Maar Marion en Evelyn zetten door en riskeren hun levens door op hun motorfietsen geheime boodschappen over te brengen.

Het boek speelt zich af in diverse periodes, namelijk rond de Eerste Wereldoorlog en rond de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor maak je regelmatig een tijdsprongetje in het boek. Hoewel het niet mijn voorkeur van lezen heeft, is het nergens echt verwarrend.

Bekijk ook:  Recensie: Wij hebben het geweten van Catherine Chidgey

Recensie De motormeiden

Eerlijk is eerlijk, de kaft van deze roman intrigeerde me al, hoewel dat natuurlijk niet hoeft te betekenen dat het boek zelf net zo mooi is als de buitenkant. In dit geval is dat echter wel zo. Het verhaal van de Wrens wordt hier op een boeiende wijze neergezet. Het boek zit vol met leuke details, zo kom je meer te weten over de inzet van postduiven aan het front en over de vrouwenafdeling van de Britse marine in het algemeen. Het is duidelijk dat de auteur zich echt in de achtergrond verdiept heeft en ze weet een heel overtuigend verhaal neer te zetten. Diverse zaken in het boek zijn ook waargebeurd.

Waar je bij de meeste oorlogsromans over één bepaalde oorlog leest, lees je hier over twee oorlogen: de Eerste én de Tweede Wereldoorlog. Beide vrouwen in dit boek kennen een bewogen verleden en de schrijfster weet hen beiden als kwetsbare, maar toch sterke personages neer te zetten. Af en toe komt er plotseling een ommezwaai in het plot, waardoor je verrast wordt.

De schrijfstijl is erg prettig, het boek leest soepel weg en je wordt echt in het verhaal gezogen. Af en toe kom je het woordje ‘kak’ tegen, wat in het verhaal wat vreemd aandoet, maar dat is slechts een detail. Het verhaal is beslist de moeite waard en op een mooie manier gebracht.

Is dit boek een aanrader?

Hou je van oorlogsromans? Dan mag je De motormeiden zeker niet missen! Een mooie roman waarvan de inhoud je nog lang bij zal blijven. Dat het gebaseerd is op ware gebeurtenissen, is zeker een bijzondere extra. Je leert komt veel te weten over de WRNS, oftewel Wrens, zoals ze in de volksmond genoemd werden. Verder heeft het verhaal alles wat een goed verhaal moet hebben: een vleugje romantiek, wat spanning en een flinke dosis tragiek. Toch weet de schrijfster het zo te draaien dat je het boek met een voldaan en warm gevoel dichtslaat. Zoals Kristin Harmel erover zegt: ‘Dit verhaal breekt je hart en lijmt het dan weer aan elkaar.’

Bekijk ook:  Terwijl Parijs sliep recensie + 5 tips!

Eén gedachte over “Recensie De motormeiden, Jenni L. Walsh