Recensie: De grote zomer – Ewald Arenz

Heb jij die ook gekend? De zomer waarin alles anders werd? Het genre wordt ook wel coming of age dan wel bildungsroman genoemd. De hoofdpersoon is meestal een tiener die zijn identiteit ontdekt of veel meer te weten komt over de maatschappij of zijn familie. Dat is vaak tijdens een zomervakantie omdat de omgeving en het leven dan anders is dan normaal. Het thema is ook gebruikelijk in de film of het theater. Een bekend voorbeeld is de film ‘A Walk to Remember ’. Voor de authenticiteit werd 12 jaar uitgetrokken waarin een kindacteur werd gevolgd en gefilmd.

Wie is Ewald Arenz?

Ewald Arenz (1965) werkt als docent op een gymnasium in Nürnberg. Daar is hij een opvallende verschijning, altijd strak in het pak, terwijl zijn collegae meestal kiezen voor een meer casual look. Hij heeft Engels gestudeerd en doceert dat vak ook. Als schrijver heeft hij een low profile ondanks de vele onderscheidingen. Zijn romans en theaterstukken zijn met talrijke prijzen bekroond. Van De smaak van wilde peren werden meer dan 100.000 exemplaren verkocht in Duitsland, en voor De grote zomer ontving hij de Duitse Boekhandelsprijs.

Waar gaat De grote zomer over?

De grote zomer

Frieder is zestien en moet de hele zomer studeren om niet te blijven zitten. Daarom moet hij bij zijn norse opa logeren terwijl de rest van zijn familie op vakantie gaat. Maar deze zomer gaat niets zoals verwacht. Het is de zomer waarin hij Beate ontmoet bij het zwembad, het meisje in het groene badpak dat zijn hart op hol brengt. De zomer waarin hij voor het eerst begrijpt hoe zijn familie in elkaar zit en voor het eerst geconfronteerd wordt met de betekenis van vriendschap, liefde en verlies. Na deze zomer zal niets meer hetzelfde zijn.

Bekijk ook:  De zeven zussen: volgorde en recensie deel 1

De grote zomer is een lichtend warme en sfeervolle coming-of-age-roman, voor iedereen die zich die ene zomer herinnert waarin hij of zij voor het eerst verliefd werd.

Voor de lezers van Benedict Wells en Benjamin Myers.

‘Ontroerende en licht melancholische roman om nog lang over te mijmeren.’ – ZIN Magazine

Duitse boekhandels kozen deze roman als beste boek van 2021:

‘Het liefst zou ik al onze planken vol zetten met De grote zomer.’ Lesezeichen, Werther

‘De grote zomer is mijn nieuwe lievelingsboek. Vooral in deze onrustige tijden is het zo’n weldaad om onder te duiken in deze prachtige roman.’ Langenkamp, Lübeck

‘Zo ontroerend en meeslepend verteld… een voltreffer!’ Hugendubel, München

Recensie De grote zomer

Het boek behandelt beslist serieuze thema’s want coming of age is zeker geen eenvoudige zaak voor iedereen. Arenz weet echter een heerlijk lichte toon te treffen waardoor ook de minder leuke gebeurtenissen een melancholisch gevoel oproepen. Hij is in staat om de aandacht vast te houden ook als er maar weinig gebeurt en het verhaal voortkabbelt. De schrijfwijze is mooi en dat komt in de vertaling zeer goed naar voren. Neem jij een boek mee om je te vermaken aan de rand van het zwembad deze zomervakantie? Met De grote zomer zit je dan beslist goed.

Bekijk ook:  De boeken van Katarina Widholm op volgorde: het Zweedse lot